15.07.2025 18:29
15.07.2025 14:29
Sportmanie, famfrpál i miliony pro kluby. Radní Tomáš Morávek otevřeně o sportu v Plzni
15.07.2025 12:49
Parkourová legenda Jay Fox i jógový maraton. Krašovská chystá zajímavé akce
Ministerstvo vnitra nedoporučuje Plzni současné konání voleb a referenda
Do věci o konání referenda a voleb současně se vložilo ministerstvo vnitra. Nedoporučuje Plzni konání obojího v jedné volební místnosti.
Magistrát města Plzně obdržel stanovisko ministerstva vnitra k situaci, kdy by se měly současně konat krajské volby a referendum k výstavbě OC Corso. Prý to není vhodné.
Ve stanovisku podle vyjádření magistrátu MVČR uvádí, že v případě konání referenda souběžně s volbami, není pro místní referendum a volby vhodné používat stejnou volební místnost.
"Také způsob ustavení komisí pro hlasování v místním referendu a okrskových volebních komisích pro volby do zastupitelstev krajů je zcela odlišný, a to nejen personálně, ale i s ohledem na lhůty k delegování jejich členů, a proto není možné, aby tyto komise byly totožné, a ani nelze směšovat jejich činnost," uvedla mluvčí magistrátu Zdeňka Kubalová. "Dokonce i samotné sčítání odevzdaných hlasů jak v místním referendu, tak ve volbách do zastupitelstev obcí se musí podle stanoviska Ministerstva vnitra provádět odděleně," dodala.
Rozpočty voleb i referenda nejdou dát dohromady
Náklady na volby a místní referendum není možné dle ministerstva slučovat, protože volby jsou placeny ze státního rozpočtu a referendum z rozpočtu obce.
"Magistrát města Plzně rozhodně není proti referendu, ale musí nestranně a v souladu se zákony posuzovat návrh na jeho konání," uzavřela ještě mluvčí vedení města.
Jak to vypadá s předáním podpisů a jaká je reakce na vyjádření magistrátu směrem k výboru referenda připravujeme.
Vysvětlení výše uvedeného a odkazy na zákony a vyhlášky v následném stanovisku ministerstva v přesném znění:
Stanoviska Ministerstva vnitra
Společné konání voleb a místního referenda
Způsob ustavení komisí pro hlasování v místním referendu upravuje ustanovení § 21 zákona
č. 22/2004 Sb., o místním referendu a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o místním referendu“), a u okrskových volebních komisí pro volby
do zastupitelstev obcí je to ustanovení § 16 - § 19 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách
do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „volební zákon“); posledně jmenovaný zákon v ustanovení § 70 upravuje působnost okrskové volební komise v případě souběhu voleb do zastupitelstev obcí s jinými volbami, nikoli však s místním referendem. Způsob ustavení komisí pro hlasování v místním referendu a okrskových volebních komisí pro volby do zastupitelstev krajů je zcela odlišný, a to nejen personálně, ale
i s ohledem na lhůty k delegování jejich členů, proto není možné, aby tyto komise byly totožné,
a ani nelze směšovat jejich činnost.
S ohledem na zvláštní úpravu průběhu hlasování včetně zjišťování jeho výsledku jak v zákoně
o místním referendu, tak v zákoně o volbách do zastupitelstev obcí, se domníváme, že není vhodné používat jednu volební a hlasovací místnost, popř. společnou hlasovací nebo volební schránku.
V této souvislosti je třeba upozornit i na ustanovení § 40 odst. 3 zákona o volbách
do zastupitelstev obcí, podle kterého jsou z dalšího postupu po otevření volební schránky vyloučeny okrskovou volební komisí jiné než úřední obálky vydané pro hlasování ve volbách; ty jsou součástí volební dokumentace, která je zapečetěna.
Podle § 40 odst. 1 zákona o volbách do zastupitelstev obcí může být při sčítání hlasů okrskovou volební komisí přítomen pouze zákonem určený okruh osob. Podobně je totéž upraveno, pro jiný okruh osob, v § 42 zákona o místním referendu. Z předchozího tedy vyplývá, že i samotné sčítání odevzdaných hlasů jak v místním referendu, tak ve volbách do zastupitelstev obcí musí probíhat odděleně.
Dalším rozdílem je, že konání místního referenda je výkonem samosprávy, a tudíž je hrazeno
z rozpočtu obce, volby jsou naopak hrazeny ze státního rozpočtu; proto je třeba odlišit náklady na volby a náklady na konání místního referenda.
Závěrem lze shrnout, že klíčovou pro zodpovězení otázek ohledně společných komisí a jejich úkonů je zásada legality, podle které lze výkon státní správy uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. Okrskové volební komise nemohou totiž činit v rámci výkonu státní správy jiné úkony, než které jim zákon o volbách do zastupitelstev obcí výslovně stanoví.