12.12.2024 13:38
12.12.2024 12:11
V objektu v ulici Pod Všemi svatými v Plzni na Roudné vznikne evakuační středisko
12.12.2024 11:12
Čtrnáctiletí chlapci utekli při vycházce. Pátrá po nich policie
Nová technická základna pro PMDP přijde na téměř 12 miliard korun
V Plzni se v roce 2013 začne stavět nová dopravní základna pro Plzeňské městské dopravní podniky. Zakázku za téměř 12 miliard korun získalo ve výběrovém řízení sdružení firem, kterému město pracovně říká Škodovka.
V Plzni se v roce 2013 začne stavět nová dopravní základna pro Plzeňské městské dopravní podniky. Zakázku za téměř 12 miliard korun získalo ve výběrovém řízení sdružení firem, kterému město pracovně říká Škodovka. Zakázka zahrnuje nejen výstavbu depa za 2,5 miliardy korun, ale také poskytování oprav a servisu vozů MHD na 29 let.
Servis začne město využívat už v příštím roce, objekt se pak bude stavět přibližně tři roky. Vyplatí se městu zadlužení na téměř tři desetiletí?
"Projekt je pro město jednoznačně výhodný. Mrzí mě jedna věc. Chápu, že se mluví o největším projektu v historii ČR za 12 miliard, ale ono to tak není. Město vydá 2,5 miliardy, v nejhorším případě, za výstavbu areálu, který je na 13 ha, obrovská továrna v bývalých prostorách Škodovky. Pak je samostatně částka 9,5 milardy korun, která je určena na ten servis. A město by samo za servis zaplatilo minimálně o půl miliardy více, v průběhu let. Díky této zakázce městu na straně oprav a servisu ušetříme," řekl ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký s tím, že v Plzni nejde o první projekt tohoto typu. "Když si vezmeme parkovací dům Rychtářka. Ten je na dvacet let, město platí 23 milionů ročně. Převzali jsme objekt, sami si ho provozujeme a máme s ním náklady, neseme veškerou odpovědnost, zda je to pro město výhodné, výnosné. Proti tomu máte tento projekt, kdy vám někdo staví areál, který na konci bude mít hodnotu 1 až 1,5 miliardy a vy za něj sice zaplatíte 2,5 miliardy, ale město má spočítáno, že kdyby ho stavělo samo, bude to stát daleko více peněz. Za druhé se započítává dotace, kterou město není schopno získat, a pak je to otázka toho, že oni nabídli servis lépe a významně levněji, než ho děláme my. Spolupráce veřejného sektoru se soukromým sektorem není nic špatného, jen to musí být pro město výhodné a to myslím v tomto případě je. Jsem bytostně přesvědčen, že v budoucnosti města se bude muset více využívat práce se soukromým sektorem."
Zastupitelé schválili výsledek výběrového řízení na výstavbu technické základny dopravních podniků a spolupráci se společnostmi, které se daly do sdružení ve čtvrtek 26. dubna.
Kolik bude tedy město Plzeň ročně splácet?
Usnesením se zastupitelé zaváží ke spolupráci v případě oprav na 29 let, v případě výstavby technické základny na 25 let. "Je třeba to rozdělit. Za servis jako takový bude v roce 2013 dopravní podnik platit 241 milionů korun a pak je ekonomický model, který říká, že každý rok bude částka navýšena o inflaci. Pak je druhá část, platba za ten objekt, a to je nastaveno konstantně po celou dobu kontraktu na 98 milionů korun, ale my tím, že tyto peníze převedeme z rozpočtu dopravnímu podniku, který to zaplatí, v podstatě ušetříme. Dopravnímu podniku dáváme totiž mimo tuto platbu peníze na takzvanou úhradu prokazatelné ztráty, a tam říkáme, že to, co si naplánuje bude menší o 35 milionů korun, takže pro město to bude mít dopad 63 až 65 milionů korun, což je přibližně 1,5 % rozpočtu města, a to myslím dokáže město zvládnout," vysvětlil Zrzavecký a dodal, že ze strany partnera je nabídka na zkrácení lhůt, v případě oprav na 10 let, v případě objektu, který je po celou dobu splácení ve vlastnictví partnera, by mohlo dojít k převodu po pěti letech.
Proč vlastně město chce na opravy vozů MHD ´najímat´ cizí firmu? "Servis si zatím dopravní podniky provádí sám, ale dráž a říká, že meziročně bude nárůst nákladů 6 %, přičemž uchazeč v tom výběrovém řízení říká 2 %," poznamenal Zrzavecký a dodal: "Až město všechno splatí, bude vlastníkem a bude si moci s objektem naložit, jak bude chtít. Uvidíme, jak to bude efektivní a pro město výhodné."