Razicí štít je u Plzně. Teď ho čeká tvrdá skála Chlumu - FOTKY

11.02.2016 8:41

První tubus nejdelšího železničního tunelu u nás je téměř hotový. Razicí štít "vykoukne" před Doubravkou u Plzně už za několik týdnů. Finální fáze bude nejspíš otevřená i pro veřejnost!

FOTO_Metrostav (1)
FOTO_Metrostav (1)FOTO_Metrostav (3)FOTO_Metrostav (2)FOTO_Metrostav (4)

Stavba nejdelšího železničního tunelu v Česku, který je součástí III. tranzitního železničního koridoru, se pomalu ale jistě dostává do své poloviny. Tedy do fáze, kdy bude proražen první ze dvou tubusů. Pod vrchy Chlum a Homolka vzniknou dva jednokolejné tunely o délce 4150 metrů.

Ražba tunelů je z hlediska stavařů velkou událostí. Za poslední měsíce urazili už pořádný kus a v současné době se razicí štít Viktorie zastavil těsně před plzeňskou Doubravkou. "Aktuálně je vyraženo přes 3 150 metrů jižního tunelu a je zabudováno přes 1 600 prstenců definitivního ostění. Stroj Viktorie je nyní třeba přestrojit na takzvaný hard rock mode. To je režim ražeb, který se používá v tvrdých skalnatých horninách, které u nás představují spility pod vrchem Chlum. Přestrojení bude trvat 7 až 10 dní. Stroj tedy aktuálně stojí a rozjede se zřejmě v polovině příštího týdne," říká mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.

Právě aktuální technické záležitosti jsou startem další etapy stavby. "Přestrojení pro nás to znamená začátek druhé etapy ražeb. Po ražbách pod vrchem Homolka, které představovaly zhruba svě třetiny z celkových ražeb, se místo problémů se stabilitou čelby a nízkým nadložím budeme potýkat s ražbou v tvrdých horninách," dodává Vojtěch Kostiha.

Viktorie vykoukne u Doubravky zhruba za dva měsíce. Nejspíš i za početné účasti diváků...

Do finální fáze, kdy razicí štít prorazí poslední metry a podívá se na denní světlo, zbývají odhadem dva měsíce. Podle všeho bude právě tento slavnostní okamžik zpřístupněn i veřejnosti. Společnost Metrostav na svém facebooku uvedla, že pokud půjde vše podle plánu, bude závěrečná část ražby přístupná veřejnosti. Termín zatím ale upřesněný není. U Doubravky už je nicméně připravený tunelový portál (viz fotogalerie). 

Kompletní stavba by měla být hotová na začátku příštího roku a vyjde na skoro dvě miliardy. Cílem stavby koridoru je zkrátit cestu vlakem z Prahy do Plzně pod jednu hodinu. Přímo v úseku Rokycany - Plzeň se cesta zkrátí zhruba o deset minut.

FOTO: Metrostav

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT