Speciální loď na čištění Boleváku bude stát 3,5 milionu

27.02.2012 11:40

Pomáhat čistit vodu bude na Boleveckém rybníku speciální loď. Pořízení speciální lodi harvester bude městskou kasu stát 3,5 milionu korun. Loď sama ale nejen vegetaci poseče ale také ji z vody vytahá. Vodní kosy už na údržbu nestačily.

DSCF7522

Vodní kosy už na údržbu vegetace ve vodách Boleveckého rybníku nestačily. Proto město rozhodlo, že koupí speciální loď harvester, která bude vegetaci ve vodě sekat i ji z vody tahat. tahle "lodička" ale bude městskou kasu stát 3,5 milionu korun.

Od roku 2006 se snaží Správa veřejného statku města Plzně udržovat vody boleveckých rybníků, ale regulovat ryby a vodní rostliny je velmi složité. "Vloni jsme ošetřovali kromě Třemošenského a Šídlovského rybníka i Velký rybník, v němž se začal rychle rozrůstat kanadský mor, invazivní vodní rostlina, která dokáže potlačovat růst těch ostatních," připomíná Richard Havelka.
"Vyžínali jsme přebujelou vegetaci podvodními kosami. Při jejich používání ji ale musíte ještě dopravit ke břehu speciálními širokými hráběmi a vidlemi vyhazovat na břeh," popisuje proces Havelka. Aby měl takový postup účinek, musí jej rybniční hospodáři opakovat třikrát až čtyřikrát za sezonu. "Zjistili jsme, že stávající vybavení nedostačuje na rozsáhlé ploše Velkého boleveckého rybníka, a navíc je tato převážně manuální technologie příliš náročná a neefektivní," uvádí Richard Havelka.

Ve světě se používají různé metody na regulaci vodních rostlin například aplikace herbicidů nebo využití býložravé ryby – amura bílého, pro boleveckou rybniční soustavu jsou tato opatření ale nevhodná.

Speciální loď má žací lištu tvaru širokého písmene U, jejíž poloha je regulována hydraulicky. "Tato speciální loď vegetaci poseče až do hloubky 1,8 metru a zároveň ji transportuje do nákladního prostoru, ze kterého je po naplnění vyložena do přepravního zařízení a odvezena k dalšímu využití, například kompostování. Výhodou harvesteru je i úspora pracovních sil. Je obsluhován pouze jedním pracovníkem," vysvětluje Richard Havelka.

Tyto speciální lodě se používají po celém světě například v Anglii, Skotsku, Dánsku, Holandsku, Německu a také v severských státech, kde je ale pozornost zaměřena více na kontrolu tvrdých porostů. V České republice ani na Slovensku zatím žádné podobné plavidlo nepracuje. Jedno až dvě operují v Polsku a jedno také v Maďarsku a v Bělorusku (Minsk).

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT