18.09.2024 14:55
17.09.2024 17:25 18.09.2024 14:31
V Plzni na Roudné se zřítila část zdi na domě - FOTKY
V úterý 17. září ve 13:28 došlo v Plzni na Roudné ke zřícení části štítové zdi na domě. Na místě nedošlo ke zranění osob.
18.09.2024 9:23 18.09.2024 11:34
Plzeňští hasiči v noci likvidovali požár osobního vozidla - FOTKY
18 tisíc hodin strávili studenti ZČU na vývoji elektrické formule - FOTKY
Na vývoji svého prvního elektrického monopostu studenti a studentky Západočeské univerzity v Plzni (ZČU) strávili tisíce hodin. Tento týden je v Mostě čekají první závody.
Tým UWB eRacing Team Pilsen si většinu komponent na svůj první elektrický monopost vyrobil sám. Na první elektroformuli z dílny ZČU pracovali 18 tisíc hodin studující ze čtyř fakult – elektrotechnické, strojní, ekonomické a aplikovaných věd. Tento týden je v Mostě čekají první závody.
Před formulovým studentským týmem ZČU stál v tomto akademickém roce nelehký úkol – postavit monopost s výlučně elektrickým pohonem. Dosud vždy pracovali a závodili pouze se strojem se spalovacím motorem, který mezi ročníky studentských závodů postupně upravovali. Formula Student je nejrozšířenější vzdělávací univerzitní soutěž na světě, které se pravidelně účastní přes 800 vysokých škol.
Monopost ZČU s označením UWB E01 pohání elektrické motory Fischer o výkonu 80 kW, měnič vyvinutý na ZČU a skořepinový rám z uhlíkových vláken. „Pro stavbu naší historicky první elektrické formule jsme se rozhodli použít komponenty, které jsou z převážné většiny vlastního návrhu a výroby,“ řekl Richard Sivera, vedoucí elektrické sekce.
„Využití komponent, které jsme si vyrobili na míru, nám umožňuje maximalizovat výkon a efektivitu monopostu, což bude klíčové pro náš úspěch v nadcházejících závodech,“ doplnil Ondřej Lukeš, vedoucí strojní sekce. Elektrická formule musí zvládnout 8 disciplín zaměřených na rychlost, obratnost nebo spotřebu paliva. Hodnotí se ale také efektivní hospodaření týmu s penězi.
Kvalitu sestavených formulí poměří studenti a studentky z jednotlivých univerzit od 5. do 10. srpna na prvním závodě na Autodromu v Mostě. O měsíc později je pak čeká mezinárodní závod v portugalském Castelo Branco. Pro svou první sezónu s elektrickým pohonem si UWB eRacing Team Pilsen stanovil cíl umístit se mezi 20 nejlepšími týmy v kategorii elektrických monopostů a dosáhnout TOP 10 alespoň ve dvou z osmi disciplín.
„Jsem opravdu hrdý na všechny členy týmu za jejich práci a odhodlání při vývoji naší první elektrické formule. Velké díky patří všem fakultám Západočeské univerzity, které se na projektu podílely, a našim partnerům za jejich podporu, bez které bychom to nezvládli,“ uvedl vedoucí týmu Jan Procházka a dodal: „V dalších sezónách chceme rozšířit členskou základnu a chceme také začít pracovat na vývoji autonomního řízení“.
Foto ZČU