13.12.2024 17:56
13.12.2024 13:24
Plzeňští strážníci pomohli muži, který pomýšlel na sebevraždu
13.12.2024 9:22
Bazén v nové nafukovací hale na Slovanech se otevírá veřejnosti - FOTKY
Plzeň má první školku pro autisty
První školku pro autisty má také Plzeň. Slavnostně byla otevřena v úterý 4. září na Skvrňanech. Školka pojme 20 dětí s poruchami autistického spektra.
V úterý 4. září byla slavnostně v Plzni na Skvrňanech otevřena první školka pro děti s poruchou autistického spektra. Dětí sem může chodit 20.
Mateřinka v Macháčkově ulici, kterou provozuje provozuje Odborná škola, základní škola a mateřská škola Zbůch, byla zřízena pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména s autismem, mentálním postižením, více vadami i poruchami komunikace. Do dvou tříd, kde učí specializované pedagožky, chodí už nyní 15 dětí převážně z Plzně.
"Mateřská škola tohoto zaměření je velmi důležitá a doposud v celém kraji chyběla. Nabízí příjemné prostředí malé školy s nízkým počtem žáků ve třídách a s individuálním přístupem erudovaných učitelů a vychovatelů se zkušenostmi při práci s dětmi s různými typy postižení a jejich kombinací,- určitě je tedy pro děti s poruchami autistického spektra daleko vhodnější než běžné školy," uvedl náměstek hejtmana Jiří Struček.
Děti jsou zde v mateřince od 3 do 6 let. Pak mohou přejít na vedlejší školu a to na doporučení poradenského zařízení. Ve stejné budově ZŠ je také základní škola praktické nebo základní škola speciální, které jsou zaměřeny na práci s dětmi s poruchami autistického spektra. Přejít může dítko ale i na jinou školu.
Vzdělávací program vychází ze školního vzdělávacího programu pro přípravný stupeň základní školy praktické. Cílem je připravit děti k dalšímu zvládání a plnění školních požadavků na vyšších stupních školních zařízení.
Co je autismus
Autismus je tzv. vývojové duševní postižení projevující se abnormální sociální interakcí, stálými opakujícími se vzorci chování a narušenými komunikačními schopnostmi objevující se před třetím rokem věku. Příčina autismu je neznámá, proto jeho určení bývá nepřesné, u dospělých v podstatě nemožné, zdlouhavé a drahé.
Hypotézy se pohybují od dědičných vloh ke vlivům prostředí, které však nebyly prokázány. Odborníci se domnívají, že jde o skupinu rozdílných chorob, které se pouze projevují podobně. Proto vůbec není jisté, že tato porucha je vůbec existující porucha, nebo označení běžné dětské nekomunikativnosti a vzdoru.
Pomocí terapie lze u některých autistických dětí zlepšit jejich sociální schopnosti do té míry, že se mohou plně účastnit běžné školní docházky, (Není však jisté zda to je výsledek terapie či samotného dětského vývoje, jelikož specifická příčina a léčba zatím není známa).
Termín autismus vymyslel a poprvé použil švýcarský psychiatr Eugene Bleuler v roce 1911, podle řeckého slova pro „sám, já“, pro to aby si popsal obtíže schizofreniků při komunikaci s druhými lidmi.
Detailnější popis autismu v dnešním smyslu vymyslel teprve v roce 1943, kdy psychiatr Leo Kanner v Baltimoru pozoroval 11 dětí s podobnými příznaky nedostatku zájmu o druhé.
zdroj o autismu: wikipedia.org