Historický Faltusův most poslouží cyklistům a pěším mezi Plzní a Chotíkovem

16.09.2023 8:28

Plzeň připravuje projekt nové lávky přes výpadovku na Karlovy Vary, využije na ni takzvaný Faltusův most, jenž od roku 1931 sloužil v areálu plzeňské Škodovky a byl prvním svařovaným příhradovým mostem v celém bývalém Československu.

Faltusův most_Národní památkový ústav_Památkový katalog_ilustrační

Historický Faltusův most bude sloužit cyklistům a pěším. Záměr nové lávky i podání žádosti o dotaci schválili zastupitelé na svém zasedání 14. září. Plzeň na projekt za zhruba 50 milionů korun požádá o dotaci z IROP, podporu by mohla získat až ve výši 85 procent celkových způsobilých nákladů, tedy zhruba 42 milionů korun.

„Ocelový most, který je technickou památkou, nemá od roku 2019 po jeho sejmutí při rekonstrukci domažlické trati žádné využití. Rozhodli jsme se zhruba 150 tun vážící konstrukci zrepasovat, kvůli transportu ji rozdělíme a následně sestavíme jako lávku pro pěší a cyklisty přes zářez komunikace I/20 u obce Chotíkov. Repasí nedojde ke změně charakteru původního ocelového mostu, nebude významněji zasaženo do hlavní konstrukce,“ přiblížil záměr Aleš Tolar, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.

Takzvaný Faltusův most nese jméno profesora Františka Faltuse (1901–1989), který po studiu techniky ve Vídni a práci v tamní mostárně Waagner-Biro nastoupil v březnu 1926 v Plzni do Škodových závodů. Stal se průkopníkem nové technologie svařování mostních konstrukcí.

„Na mostě bude v novém stavu zhotovena nová železobetonová mostovka a bude tak obnoven původní charakter mostu ze 30. let minulého století. Nové osvětlení na mostě bude řešeno trojicí historizujících svítidel, umístěny budou na horním rámovém portálovém ztužení na začátku, uprostřed a na konci mostu. Tím bude opět dosaženo původního stavu z doby provozu mostu,“ dodal náměstek Aleš Tolar.

Nové umístění mostu bylo záměrně zvoleno přes rušnou výpadovku na Karlovy Vary nedaleko hranice katastru Plzně. „Most bude nově sloužit pro bezpečné překonání silnice jak pěším, tak cyklistům, což je velmi důležité, protože oblast nedaleko od vrchu Krkavec je hojně navštěvována Plzeňany i lidmi z okolí a přes karlovarskou silnici zde žádné jiné přemostění není,“ dodal Aleš Tolar.

Kromě lávky město vybuduje připojovací komunikace, jimiž propojí stávající polní cestu vedoucí ze směru Radčice/Malesice se starou karlovarskou silnicí, která v současné době slouží jako místní komunikace obce Chotíkov. Součástí projektu jsou dále přeložky sítí a rekultivace přilehlého území lávky.

Foto zdroj Národní památkový ústav, Památkový katalog

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT