10.11.2025 13:22
10.11.2025 11:20
Jak to bude dál s plavbou na Hracholuskách? Zjišťovali jsme, co se chystá
10.11.2025 8:33
Mladá žena narazila do stromu, další lidé se zranili u Vitinky - FOTKY
Jak to bude dál s plavbou na Hracholuskách? Zjišťovali jsme, co se chystá
Na Hracholuské přehradě se chystají změny. Po odchodu legendárního kapitána Josefa Švamberka, který zemřel koncem října, převezme lodní dopravu Jihočeská plavební společnost. Jaké změny se chystají? Kdy loď znovu vypluje? Na to jsme se zeptali nového provozovatele Davida Macharta z Jihočeské plavební společnosti.
Jak jsme informovali v článku ZDE, na konci října zemřel Josef Švamberk, zakladatel a kapitán lodní dopravy na Hracholuské přehradě. Po odchodu legendárního kapitána, který byl symbolem Hracholusek se rýsuje nová kapitola plaveb po přehradě.
Tradice lodní dopravy na Hracholuské přehradě bude pokračovat. Novým provozovatelem se stane Jihočeská plavební společnost s.r.o., která podle dohody oficiálně převezme provoz na konci prosince.
„Jihočeská plavební společnost s.r.o. na základě předem stanovené dohody a podmínek přebírá provoz lodní dopravy na vodním díle Hracholusky,“ potvrdil pro QAP David Machart z Jihočeské plavební společnosti. „Na základě smlouvy dojde k oficiálnímu převzetí 31. prosince 2025," dodal.
Pokud vše půjde podle plánu, loď by měla vyplout znovu už 1. června 2026. „Vynaložíme maximální úsilí, abychom renovace motorů stihli co nejdříve a mohlo se případně vyplout už v květnu,“ uvedl Machart.
Plavby budou podle něj nastaveny podobně jako doposud, ale s několika novinkami. „Přidáme plavební dny a také okružní plavby z přístaviště Transkemp,“ doplnil. V první sezoně chce společnost vyhodnotit, zda je pravidelná lodní doprava ekonomicky udržitelná. „Doposud plavbu rodina Švamberků provoz svým způsobem dotovala z provozu kempu," vysvětlil David Machart.
Loď Plzeň dostane nové jméno
Současná loď Plzeň zůstane v provozu, ovšem od 1. ledna 2026 ponese jméno „Josef Švamberk“.
„Kapitán Josef Švamberk byl legendou, udržoval se všemi na přehradě i mimo ni velmi dobré vztahy. Velmi si vážíme jeho odkazu a uděláme vše, aby to tak zůstalo i nadále. Byl to velký lodní srdcař, loď byla jeho druhým dítětem. Plavbě a lodi zasvětil celý svůj život, pro plavbu na Hracholuskách žil a byl ochoten obětovat veškerý čas peníze a energii,“ říká Machart. „Bohužel už takových jako byl on je velmi málo."
Změny přístavišť a rozhodování o Butovu
Zachována zůstanou stanoviště Transkemp, Radost a Vranov, nově přibude zastávka Keramika. O budoucnosti přístaviště Butov se ale zatím rozhoduje.
„Musíme najít řešení jak neomezit koupací prostor u rekreačního zařízení. Zákon jasně stanovuje podmínky provozu přístavišť osobní lodní dopravy. Je jasně stanoveno ochranné pásmo 100 metrů na každou stranu. Jakmile se tedy zachová přístaviště, které musíme navíc výrazně upravit, omezíme prostor ke koupání,“ vysvětluje Machart.
„Je tedy otázkou čemu se dá přednost, je to tedy na veřejnou diskuzi. Plně se podřídíme veřejnému mínění a konečné rozhodnutí necháme na obci a provozovateli rekreačního zažízení," dodal David Machart.
Foto ilustrační QAP
