13.12.2024 17:56
13.12.2024 13:24
Plzeňští strážníci pomohli muži, který pomýšlel na sebevraždu
13.12.2024 9:22
Bazén v nové nafukovací hale na Slovanech se otevírá veřejnosti - FOTKY
Na bývalé konečné vzniká nová brána do Borského parku - FOTKY
V místě bývalé konečné tramvajové linky číslo 4 v Plzni na Borech vzniká vstupní brána do Borského parku. Podívejte se na aktuální fotky ze stavby.
V Plzni probíhá revitalizace severozápadního cípu Borského parku, který je vymezený ulicemi U Borského parku a Klatovskou třídou. Proměnou prochází prostor, který dříve sloužil jako plocha pro tramvajovou smyčku.
Stavba začala vloni v srpnu, oficiálně byla zahájena za účasti tehdejšího vedení města Plzně 3. sprna 2022, o dva dny později započaly stavební práce. Nový objekt, který tady vzniká, bude jakousi vstupní branou do Borského parku, navazovat na něj má stávající parková cesta.
Dominantou bude liniový, ve velké míře prosklený jednopodlažní pavilon s plochou zelenou střechou. Jeho základy už se rýsují. Pokud vše půjde podle plánu, mělo by být hotovo ještě letos v květnu, tedy před zahájením letní sezóny. Náklady na revitalizaci bývalé točny tramvají jsou 38,8 milionu korun bez DPH.
Jak bude vstupní brána do Borského parku vypadat, se můžete podívat na vizualizacích. Aktuální fotky najdete ve fotogalerii.
Stavbě předcházely přípravné práce. V místě bývalé konečné tramvajové linky č. 4 proběhlo již na jaře loňského roku kácení, vykáceno bylo celkem 54 kusů dřevin a keřového porostu o rozloze 1955 metrů čtverečních v prostorách budoucího objektu.
foto. QAP.cz, vizualizace: Magistrát města Plzně
O Borském parku
Borský park představuje nejrozsáhlejší parkově upravenou plochu na území města o rozloze 39 hektarů. Byl založen v roce 1914 na místě bývalého vojenského cvičiště.
Návrh parku vypracoval architekt Leopold Batěk, ředitel pražských městských sadů. Jeho ústředním prvkem je oválný trávník vymezený okružní pěšinou s lipovými alejemi; podélnou osu centrální části zdůrazňuje průhled, který měl směřovat k hradu Radyně. Na formálněji upravený úsek parku navazuje přírodně-krajinářské řešení jižních svahů nad železniční tratí realizované ve 30. letech 20. století, jež využívá dynamického terénu a kde listnaté porosty střídají jehličnaté lesíky. Později byla plocha rozšířena o lesopark, který lemuje jižní hranici borského sídliště.
V 60. letech 20. století byl na okraji parku vybudován sportovní areál a severní okraj parku narušilo v následujících letech upravované zázemí pro městskou dopravu, zejména točna tramvají. Od roku 2006 probíhala obnova celého parku, postupně se opravovala cestní síť, doplnil se mobiliář a vysadili se dřeviny i zdobné květinové prvky v centrální části a upravila se sportovní a rekreační zařízení pro návštěvníky všech věkových kategorií.