Na Plzeňsku byly předvedeny bateriové vlaky - FOTKY

23.01.2025 12:37

V úterý 21. ledna byly v Plzeňském kraji předvedeny nové bateriové vlaky. V plzeňském regionu by mohly začít jezdit od roku 2028.

bateriové vlaky představení_0125_PK (4)
bateriové vlaky představení_0125_PK (4)bateriové vlaky představení_0125_PK (2)bateriové vlaky představení_0125_PK (5)bateriové vlaky představení_0125_PK (6)bateriové vlaky představení_0125_PK (7)bateriové vlaky představení_0125_PK (3)bateriové vlaky představení_0125_PK (1)bateriové vlaky představení_0125_PK (8)bateriové vlaky představení_0125_PK (9)

Čtyři dvouvozové elektrické soupravy, které umí jezdit nejen na elektrifikovaných tratích, už jezdí od poloviny prosince u Ostravy. „Na páteřních tratích jezdí na elektřinu a na vedlejších na baterie, na něž mají dojezd 80 kilometrů," uvedl náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta. „Mají vysokou spolehlivost a jezdí napřímo bez přestupu, což zvýšilo zájem cestujících o tuto trasu. Další výhodou je velmi pozitivní energetický a emisní dopad," dodal Ješeta.

Pro představu. Z Ostravy do Studénky jedou dle ČD soupravy pod "dráty" a odtud na baterie 54 kilometrů tam i zpět. A během 35 kilometrů jízdy pod vedením se opět plně nabijí. Kromě trolejí se nabíjejí rekuperací při brzdění nebo z mobilních dobíjecích stanic. Plně se dobijí do 30 minut.

Bateriový vlak je draží než elektrický. „Stejné dvouvozové elektrické RegioPantery jsme kupovali za 117 milionů Kč, tenhle (bateriový) stál 154 milionů korun. Ale jsou to ceny let 2018 a 2019. Dalších 15, které jsme loni kupovali pro Moravskoslezský kraj, stály 169 milionů za jednu soupravu. Dnes už předpokládáme hodnotu kolem 180 milionů," vyčíslil náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta.

Tratě, kde je velká intenzita provozu, se podle něj vyplatí draze elektrifikovat, ale na řadě vedlejších tratí to nedává smysl vzhledem k počtu vlaků, které tam jezdí. „A pro ně je ideální bateriový vlak," dodal Jiří Ješeta.

Bateriové jednotky RegioPanter by jezdit mohly také v Plzeňském kraji. „Uvažujeme o využití bateriových vlaků na dvou tratích – jedna je Mirošov - Plzeň – Heřmanova Huť a ta druhá trať je Radnice – Plzeň – Bezdružice,“ sdělil náměstek hejtmana Plzeňského kraje pro oblast dopravy Pavel Čížek. Vozy by mohly vyjet na trať za 3 roky.

Plzeňský kraj patří v Česku mezi kraje s nejmodernějším vozovým parkem, který zajišťuje dopravní obslužnost. „V minulých letech jsme kupovali nové elektrické vlaky RegioPanter, těch je celkem 24. V současné době nabíhají nové motorové vlaky RegioFox, kterých už jezdí 11 jednotek. Všechny dopravní prostředky jsou v barvách Plzeňského kraje - lidé si je nespletou, ví, že na nich platí integrovaná jízdenka, která platí ve vlaku, autobusu i ve městě a všichni ví, že cestují s Plzeňským krajem,“ připomněl fakta Pavel Čížek.

Foto PK

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT