13.11.2025 13:53 13.11.2025 16:40
13.11.2025 13:10
Plzeňská městská zbrojnice znovu září. Ukazuje řadu zajímavostí – FOTKY
13.11.2025 8:27
Na plzeňském náměstí už stojí vánoční strom! Podívejte se na FOTKY
Plzeň obnovila vodorovné dopravní značení na přechodech i stezkách - FOTKY
Správa veřejného statku města Plzně letos ve městě provedla první etapu obnovy vodorovného dopravního značení (VDZ). Plzeň tyto práce poprvé zajišťovala vlastními silami.
V Plzni bylo obnoveno značení přechodů pro chodce, piktogramy na stezkách i varovné symboly v komunikacích. Vodorovné dopravní značení lze v průběhu roku kvůli klimatickým podmínkám provádět jen pět až šest měsíců.
V roce 2026 bude Plzeň s těmito pracemi pokračovat. „Pro obnovu vodorovného značení zakoupilo město v roce 2024 potřebnou techniku i vozidlo. Tým techniků Správy veřejného statku města Plzně tak mohl letos již od května provádět obnovu značení na stezkách i na přechodech a v komunikacích. Prioritu přitom měly přechody u základních škol a značení na páteřních stezkách, kde je společný pohyb pěších a cyklistů,“ řekl Aleš Tolar, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.
Technici začali s obnovou vodorovného dopravního značení na stezkách v centru Plzně a postupně pokračovali v prvním, druhém a třetím městském obvodu. Nový nátěr dostaly piktogramy kol a chodců, směrové šipky i výstražné trojúhelníky. Opraveny byly také přechody pro chodce u mateřských, základních a středních škol, kde se pohybuje nejvíce dětí.

„Pro realizace vodorovného dopravního značení musejí být vhodné klimatické podmínky, tedy hlavně sucho a teplo. Přitom nejde pouze o venkovní teplotu, ale důležitá je také teplota povrchu komunikace, aby hmoty důkladně přilnuly k povrchu a vytvrdly. Letos jsme ale kromě obnovy vodorovného značení realizovali i to nově stanovené. To představovalo asi třetinu objemu těchto prací,“ řekl vedoucí Úseku technických činností Správy veřejného statku města Plzně Viktor Valenta.
Správa veřejného statku města Plzně bude v obnově VDZ pokračovat i v dalších letech. Příští rok chce obnovit 40-50 % značení na hlavních tazích na území Jendičky a asi třetinu na hlavních tazích centrálnhího obvodu.
Revitalizovat chce také VDZ na páteřní síti cyklotras na Slovanech. Na území ostatních městských obvodů pak bude značení opravovat hlavně na místech, kde by hrozilo jeho špatnou viditelností nebezpečí, tedy v místech křížení komunikací nebo společného pohybu chodců a cyklistů.
Na obnovu jednoho tři metry širokého přechodu pro chodce přes komunikaci běžné šíře sedm až sedm a půl metru je přitom potřeba přibližně 30 kilogramů bílého strukturplastu a 3-4 hodiny práce týmu techniků.
Foto: Magistrát města Plzeň






