12.12.2025 15:20
12.12.2025 13:49
Karlovarská jako závodní dráha. Mladík jel víc než dvojnásobek limitu
12.12.2025 12:59
Sen každého dítěte. V Újezdě otevřeli moderní školku za 76 milionů - FOTKY
Jak vypadá? Podívejte se na FOTKY!
Plzeň zavádí od roku 2026 nová pravidla pro reklamu ve veřejném prostoru
Už od 1. ledna 2026 začne v Plzni platit nové nařízení, které upravuje podobu a umístění reklamy ve veřejném prostoru. Více čtěte v článku.
Cílem nového nařízení je nastavit pro reklamu jasná pravidla, aby byla méně rušivá, zdravější pro obyvatele a přehlednější pro návštěvníky. Součástí opatření je i přechodné období do 30. června 2026, jež umožní provozovatelům stávající reklamy se nastaveným změnám přizpůsobit.
„Plzeň není město, které by reklamu odmítalo, ale potřebujeme, aby měla své místo a řád. Chceme, aby lidé mohli vnímat město, jeho architekturu i atmosféru, a nebyli zahlcováni nadměrným množstvím poutačů. Méně reklamy znamená více prostoru pro město samotné,“ uvedl primátor města Plzně Roman Zarzycký.
Plzeň vydala nařízení, které stanoví zákaz šíření reklamy na veřejně přístupných místech mimo provozovnu jiným způsobem než prostřednictvím reklamního nebo propagačního zařízení zřízeného podle zvláštního právního předpisu.
Nařízení se vztahuje na území, které zahrnují městskou památkovou rezervaci, sady Pětatřicátníků, části Klatovské třídy a Americké ulice, předprostor Divadla J. K. Tyla, Nové scény a navazující ulice. Pro zachování vizuální kvality prostoru, kde se ulice protínají, platí pravidla i pro okolní ulice do 25 metrů od budov.
„V uvedených lokalitách bude reklama mimo provozovnu zakázána, pokud nebude šířena prostřednictvím povolených reklamních zařízení. Opatření se zaměřuje především na prvky, které nejvíc přispívají k vizuálnímu smogu, například plachty zakrývající fasády nebo instalace narušující architektonický ráz budov,“ uvedl Magistrát města Plzně.
Nadále zůstávají povoleny kultivované formy venkovní reklamy, jako jsou plakátovací desky a plakátovací válce, citylight vitríny, rotundy, lampostery či reklamní prvky v přístřešcích MHD. Výjimku tvoří veřejné sbírky, shromáždění, pouliční průvody, sportovní, kulturní, vzdělávací a charitativní akce.
Podle zákona o regulaci reklamy je výkon dozoru v kompetenci krajského živnostenského úřadu, s nímž bude město při zavádění nového nařízení koordinovat postup. „Naším cílem je předat provozovatelům a majitelům informace o tom, jak nová pravidla fungují, aby se mohli sami přizpůsobit doporučeným postupům. Proto je důležitá spolupráce s živnostenským úřadem a poskytování poradenství právě těmto subjektům. Pokud dojde ke zjištění porušení pravidel, bude možné zahájit správní řízení,“ vysvětlil Pavel Bosák, první náměstek primátora.
Zaváděné úpravy navazují na systematickou práci města v oblasti kultivace veřejného prostoru. "Plzeň již v minulých letech zavedla Manuál reklamy ve veřejném prostoru a Plán regulace vizuálního smogu, které stanovily základní principy pro umísťování reklamních prvků. Nařízení projednala Komise pro koncepci a rozvoj Rady města Plzně i Komise právní a pro statut města, přičemž obě komise s návrhem souhlasily. Návrh byl také rozeslán městským obvodům k připomínkám, kdy žádný z obvodů nevznesl námitky," dodal Magistrát města Plzně.
Nařízení nabývá účinnosti 1. ledna 2026. Reklamy, jež jsou s novými pravidly v rozporu, musí být odstraněny do 30. června 2026.
Foto: ilustrační
