09.10.2024 20:44 09.10.2024 21:00
Na 83. km dálnice D5 u Dobřan ve směru z Prahy na Rozvadov zasahují složky IZS u nehody. Silnice je uzavřena!
Podle prvotních informací na místě probíhá vyprošťování, 4 osoby jsou zraněné. Zasahuje vrtulník.
09.10.2024 20:44 09.10.2024 21:00
Podle prvotních informací na místě probíhá vyprošťování, 4 osoby jsou zraněné. Zasahuje vrtulník.
09.10.2024 17:38
09.10.2024 14:55
V úterý 9. dubna se konal 46. ročník středoškolské odborné činnosti (SOČ). Okresní kolo proběhlo na VOŠ a SPŠE Plzeň. Škola soutěž pořádá již od roku 2017 a každý rok se jí účastní desítky studentů. Svoji práci letos obhajovalo 44 studentů s 34 pracemi v jedenácti soutěžních oborech.
Středoškolská odborná činnost (SOČ) je prestižní všeoborovou soutěží s mnohaletou tradicí. Historie soutěže začala již v roce 1979, tehdy to byla soutěž československá. Studenti musí prokázat, že jsou schopni samostatné práce, rozvíjí své prezenční schopnosti, a nakonec si vyzkouší i obhajobu před odbornou porotou.
Soutěž je určená pro studenty středních škol v celé České republice. „Zájemce svůj projekt přihlásí do školního kola a ti nejlepší ze studentů následně postoupí do okresního kola. Vítězové postupují do krajského kola a vrcholem je účast v celostátním finále,“ vysvětlil učitel VOŠ a SPŠE Plzeň Milan Holub, který celou soutěž v úterý moderoval. Na organizaci se dále podílely učitelky ze SPŠE Plzeň Věra Radová a Jana Šilhánková.
Úspěšní účastníci soutěže mají velké výhody. „Studenti, kteří se umístí na předních místech v celostátním kole SOČ jsou většinou přijímáni na vysoké školy bez přijímaček nebo s velkým bonusem. Hledáme nové talenty, případně nové vědce. Je to skvělá příležitost pro studenty všech středních škol,“ uvedl dále Milan Holub.
Mezi soutěžícími byl i domácí student VOŠ a SPŠE Plzeň. Jan Ocelík představoval novou výukovou pomůcku. „Dělám výukového robota s kamerou. Jedná se o návrh robotického vozítka, který by mohlo programovat i malé dítě, které ještě neumí programovat,“ popisuje svůj výrobek Jan Ocelík.
Robot by podle studenta mohl vyhovovat i pokročilejším programátorům. „Vytvořil jsem blokový programovací jazyk. Zároveň umožňuje i programování pomocí jazyku python, čímž vlastně zpřístupňuji robota i pro pokročilejší programátory. Zároveň nabízím možnost rozšíření robota o senzory a další serva. Robota si můžete přizpůsobovat podle vás. Měl by fungovat jako taková hračka, kterou si můžete vylepšovat postupem času,“ popsal svůj projekt Jan Ocelík.
Jedním z oboru byla i historie. Karolína Stinglová studentka Střední zdravotnické školy porotě představila svůj projekt Geneze základů systematické moderní ošetřovatelské péče. Nakonec se ve svém oboru umístila na 2. místě.
„Práce pojednává o genezi základů systematické moderní ošetřovatelské péče, zejména v druhé polovině 19. století, kde figurovaly hlavní tři osobnosti, které mi pomohly k analýze," popisuje Karolína Stinglová.
Florance Nightingalová, Nikolaj Ivanovič Pirogov a Jean Henri Dunant, to jsou tři osobnosti, které si studentka vybrala. „Závěrem práce je to, že geneze základů systematické moderní ošetřovatelské péče formulovala především Florance Nightingalová. Dalším člověk, který se zasloužil o ošetřovatelství v jiném oboru, a to v chirurgii, byl Nikolaj Ivanovič Pirogov. Jean Henri Dunant sehrál také významnou roli, nicméně sám uznal, že se inspiroval zásadami Florance Nightingalové a díky nim založil mezinárodní Červený kříž,“ prozradila dále Karolína.
Eduard Plic, student plzeňského Masarykova gymnázia, se ve své práci zaměřil i na umělou inteligenci. Klasifikace slunečních skvrn pomocí AI mu vynesla první místo v oboru fyziky. V oboru zdravotnictví se stal vítězem Prokop Vaňač z Církevního gymnázia Plzeň, který prezentoval svojí práci s názvem Zdravá chůze a stav nohou dnešní mládeže.
Obor chemie ovládla studentka z Církevního gymnázia Plzeň Monika Soudková, která se zabývala prospěšností lyzátu z peří pro produkci zemedělských plodin. Třídící automat představil Ondřej Sommr ze SPŠ strojnická Plzeň a vyhrál první místo v oboru strojírenství, hutnictví a doprava.
Také další vítězné práce v jednotlivých oborech byly velmi inovativní a zajímavé. Jiří Sankot a Adam Křen z VOŠ a SPŠE vyhráli se svým SPBoxem v oboru elektronika, elektrotechnika a telekomunikace. V oboru stavitelství, architektura a design interiérů zvítězila skupina studentů ve složení Tereza Rychlá, Alena Švihlová a Ondřej Belšan ze SPŠ stavební Plzeň, studenti se ve své práci věnovali rekonstrukci kina Hvězda.
Dalším oborem byla tvorba učebních pomůcek a didaktická technologie, kde si nejlépe vedla Karolína Klasnová, studentka VOŠ a SPŠE Plzeň, s prací Model světelného návěstidla. Adam Bubeníček ze SPŠD Plzeň si připravil práci s názvem Podnikatelský záměr – Společnost Bubble Waff s. r. o., s tou nakonec vyhrál v oboru ekonomika a řízení.
Fiktivní jazyky v literatuře zpracovala pro soutěž studentka Magda Dusíková z Gymnázia Fr. Křižíka, ta vyhrála v oboru teorie kultury, umění a umělecké tvorby. Ze stejného gymnázia byl i další vítěz. David Žáček se věnoval ve své práci odboji za druhé světové války v Plzni a vyhrál obor historie. Michal Spišak z INFIS Plzeň se s prací Hydra Station umístil na prvním místě v oboru informatiky.
foto: QAP.cz