14.12.2024 17:34
14.12.2024 12:23
Betlém na náměstí Republiky už brzy doplní Jezulátko. Tradiční průvod vyjde od biskupství
14.12.2024 10:12
Tragická dopravní nehoda u Plzně. Chodec střet s vozidlem nepřežil
VÍME PRVNÍ! Parkování na Roudné se úplně zpoplatní! Automaty už jsou ve výrobě!
Zaparkovat v Plzni na Roudné bez zaplacení už nebude vůbec možné. Možná už do konce roku se ve všech ulicích osadí nové parkovací automaty. Kromě rezidentů tak budou platit i ostatní řidiči.
Po historickém centru Plzně bude Roudná další lokalitou, kde se bez placení s autem zkrátka stát nebude. Už do konce roku by se v této části města měly instalovat nové parkovací automaty. Celkem jich bude 19 a prvních 5 zaplatí první městský obvod. Jeden automat přitom vyjde na 165 tisíc.
Na Roudné bude fungovat stejný systém jako v historickém jádru města. Tedy smíšené parkování pro rezidenty spolu s parkovacími automaty pro běžné návštěvníky. Roudná se tak zcela zpoplatní. "V ulicích nebudou žádná bezplatná parkovací stání, pouze mimo tu zónu, takže zůstanou parkoviště například u Normy nebo pod mostem Generála Pattona. Ve vlastní placené zóně bude převážně smíšený režim, to znamená v parkovacích místech bude moct stát ten, kdo má parkovací kartu platnou nebo ten, kdo si koupí parkovací lístek v automatu. Automatů tam bude celkem devatenáct, z toho 5 by měl zaplatit Městský obvod Plzeň 1 a zbytek Správa veřejného statku. Instalace automatů by měla proběhnout ještě částečně v letošním roce a v prvním čtvrtletí příštího roku," potvrdil QAPu Ondřej Vohradský ze Správy veřejného statku města.
Na Roudné budou i nové automaty, které přijímají bankovky. Zaplatí je obvod. První městský obvod odsouhlasil na posledním zastupitelstvu finanční zajištění prvních 5 automatů. "Obraceli se na nás lidé, kteří na Roudné bydlí a museli si zaplatit rezidenční karty. Paradoxně museli platit oni a ne ti, kteří tam jeli třeba jen na nákupy a podobně. To se jim samozřejmě nelíbilo a obecně Roudná je z hlediska parkování přetížení. Obvod tak rozhodl, že finančně podpoří nákup automatů," řekl QAPu místostarosta Lochotína Vladimír Tichý.
Jeden automat stojí 165 tisíc korun včetně DPH. "Těch pět, co platí městský obvod, bude přijímat i bankovky, u těch zbývajících je to v řešení. Ty automaty na bankovky chceme dávat do zóny A, kde se platí 30 korun za hodinu, zatímco na Roudné to bude 10 korun za hodinu. Kdyby tam lidé platili třeba stovkou, tak se jim musí vracet 90 korun a hrozilo by, že ty automaty by neměly peníze na vracení a hlásily by různě poruchy a podobně. Možná se vymění starší v ostatních lokalitách, tam budou nové na bankovky a ty starší se pak osadí na Roudné," dodává Ondřej Vohradský.
"V současné době běží výběrové řízení na dodavatele těch základů, které nejsou součástí automatů. Takže předpokládám, že někdy v listopadu budeme mít dodvatele a hned jakmile bude podepsaná smlouva, tak může pracovat a možná už do konce listopadu by tam automaty mohly být. Současně už se teď ty nové automaty vyrábí," vypočítává časový harmonogram vedoucí Úseku koncepce a dopravního inženýrství .
Zatím se na Roudné stojí na takzvané "kotouče". Funguje to například i na Borech, kotoučky si musíte opatřit. Funguje to tak, že si musíte nastavit čas na papírovém kotouči, který se dá koupit nebo si ho řidič může vyrobit sám. Není rozhodující, jak vypadá. stání ale nesmí být delší než hodina od vyznačené hodiny zaparkování. Kotoučové stání se zavedlo v době, kdy začaly platit rezidenční karty a okamžitě tak řidiči zabrali zbývající místa. Na to reagovali obchodníci a firmy, kterým se to nelíbilo. "Cílem je odbourat to dlouhodobé stání a nechat tam místa pro ty, kteří tam jeodu nakoupit nebo se najíst. Cílový stav je ale samozřejmě placená zóna,"říká Ondřej Vohradský.
Kotoučové stání je v Plzni zatím v začátcích. "Je to zatím počáteční stav. Funguje to například na Borech na Klatovské u pošty U Svazáčku. Je to šikovné hlavně pro místa, kde je nějaké zařízení nebo úřad, je tam pár míst a je nutné tam udržet nějaká volná místa," uzavírá význam kotoučového stání vedoucí Úseku koncepce a dopravního inženýrství.
FOTO: ilustrační