Vedení města Plzně navštívilo Líně, tématem byla kontroverzní Gigafactory

02.11.2022 19:18

Gigafactory, v poslední době velmi diskutované téma, zaměstnalo ve středu 2. listopadu také nové vedení města Plzně. Primátor a jeho náměstci byli dnes v areálu letiště.

Líně3
Líně3Líně1Líně2Líně4

"Primátor města Plzně Roman Zarzycký a jeho náměstci Pavel Bosák a Aleš Tolar si dnes prohlédli areál letiště v Líních na Plzeňsku, o němž se mluví jako o možné lokalitě pro výstavbu takzvané Gigafactory neboli fabriky na výrobu baterií do elektroautomobilů. Představitelé města přijali pozvání spolku STOP gigafactory a iniciativy Zachraňme Letiště Líně, jež vystupují proti zvažovanému záměru," potvrdila tisková mluvčí města Plzně Eva Barborková.

O projektu tzv. Gigafactory, tedy továrny na baterie, která by mohla vzniknout na letišti v Líních, naposledy jednala vláda 19. října. Vláda projekt podporuje a chce přesvědčit Volkswagen, že právě Líně jsou vhodnou lokalitou. "Vláda podnikne všechny potřebné kroky pro to, aby byl strategický projekt výstavby Gigafactory realizován v České republice v lokalitě Plzeň-Líně," citujeme z tiskové zprávy Vlády ČR.

Proti stavbě na letišti bojují ale nejrůznější místní spolky, bouří se i starostové okolních obcí a na jejich stranu se přidává právě i nové vedení Plzně.

„Zástupci spolku a iniciativy mě oslovili a chtěli mi představit areál. Protože jsem říkal, že budu primátorem otevřeným, pro všechny, jdu si poslechnout i jejich argumenty. Projekt Gigafactory by totiž měl dopady nejen na Plzeň, ale na celou aglomeraci,“ řekl k návštěvě primátor Roman Zarzycký.

Primátor Zarzycký před několika dny také otevřeným dopisem vyzval premiéra Petra Fialu k lepší komunikaci a informování dotčených obcí a občanů ohledně projektu. Za město se posléze svolané schůzky s premiérem a dalšími zástupci vlády sešel náměstek Pavel Bosák. Ten se jako technický náměstek za město Plzeň stal členem pracovní skupiny, jež se projektem Gigafactory zabývá.

„Můj občanský postoj je takový, že jednoznačně stojím na straně nerušení a zachování letiště. Bude se muset stát něco velkého, co by mě přesvědčilo postoj změnit. Zatím jsem nedostal žádné validní údaje z pracovní komise úřadu vlády ani ministerstva, máme pouze příslib zlepšené komunikace, nic dalšího se nestalo,“ doplnil Roman Zarzycký. Ten je přesvědčen, že Gigafactory je sice zajímavým projektem, ale ne pro region Plzeňska.

V současné době všechny okolnosti stavby ještě nejsou známé, některá jednání probíhala i v režimu tajném. Jisté ale je, že samotný Volkswagen se ještě nevyjádřil, zda jsou právě Líně vhodnou lokalitou. Jak QAPu potvrdili zástupci Škoda Auto Mladá Boleslav, rozhodnutí má padnout do konce tohoto roku. Ve hře jsou ještě další lokality, aktuálně se jeví jako vhodná i lokalita v Polsku, ve hře stále zůstává i Maďarsko, které ale nemá tolik benefitů jako Polsko a Líně.

Pokud by stavba Gigafactory v Líních vznikla, letiště by určitě zaniklo. Nedá se totiž kombinovat s průmyslovou zónou, která by tu vznikla. Zachována má být v tomto případě na letišiti určitě letecká záchranná služba. Ta by získala v prostoru letiště ale nově vybudované zázemí.

Kompletní informace k projektu nemá ale ani vedení Plzně. „Přijeli jsme se seznámit s tím, jak to tu vypadá, jak areál funguje, abychom získali informace. Ty nám poslouží v rámci našeho rozhodování. Doplníme je o další informace, které, doufejme, přijdou ze strany vlády a ministerstva průmyslu a obchodu. Doufáme, že dostaneme více podrobností,“ řekl Pavel Bosák.

Podle náměstka Bosáka chce a musí město znát dopady stavby do různých oblastí. „Už v téhle základní fázi pro potřeby prvotního rozhodování bychom chtěli znát požadavky na různé zdroje, jako je například voda, požadavky na počet pracovníků a podobně. Chceme také, aby informace byly jednoznačné, ne, aby se udávala rozdílná čísla týkající se například toho, kolik by měla fabrika zaměstnávat lidí,“ dodal Pavel Bosák.

V celé této "kauze" hraje velkou roli také vyjádření Armády ČR. To ale není oficiálně známé. Jak uvedla ČTK v polovině září, Armáda ČR se měla vyjádřit, že dala negativní stanovisko a s letištěm ve svých plánech počítá.

V ev. továrně, která by měla vyrábět baterie do aut, má pracovat 4 tisíce pracovníků. Nábor pracovníků je ale otázkou pěti let, neboť továrna by měla začít fungovat až v roce 2027. Samotná stavba má být zahájena v roce 2024.

Podle primátora se už začínají ozývat i firmy působící na území Plzně či jinde v regionu, jež mají strach z toho, že výstavba Gigafactory s několika tisíci pracovními místy by těžce zasáhla pracovní trh a rozvrátila jej. Už nyní firmy obtížně shánění nové zaměstnance.

Volkswagen má v plánu vybudovat několik takových továren na výrobu elektrobaterií po celé Evropě. Gigafactory tak už vzniká například ve Švédsku. Ev. továrna v Líních by měla dodávat zejména do mladoboleslavské Škodovky, dále do německého Ingolstadtu, Drážďan či Bratislavy.

foto: Magistrát města Plzeň

 

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Plus tři servisní prohlídky