Cestujícím MHD v Plzni vadí přeplněné dopravní prostředky a drahé jízdné

23.04.2013 14:12

Na městské hromadné dopravě v Plzni je stále co zlepšovat. Lidé si často stěžují například na nedostatečnou frekvenci spojů nebo na přehnaně drahé jízdné. Právě ekonomičnost je stránkou, kterou lidé řeší více než kdy jindy...

plzen_bus513

Městskou hromadnou dopravu využívá denně spousta lidí nejen z Plzně, ale také z širšího okolí. O plzeňské MHD se říká, že je poměrně na vysoké úrovni a může se rovnat i jiným vyspělým městům v Evropě. Jaký názor mají na městskou dopravu ale samotní lidé? S čím jsou cestující spokojení a na co si naopak stěžují?

Názory veřejnosti zjišťoval docent Pavel Prunner a přišel přitom na zajímavá zjištění. Současným trendem v dopravě je jezdit více ekonomicky. Předplatné začíná opět využívat více lidí. Největší zájem mají cestující o roční předplatné i přes to, že většina pasažérů nevyužívá MHD denně, ale jen 3 až 5x týdně.

Městskou hromadnou dopravu využívají nejčastěji studenti, ale i jiní nepracující lidé. Pokud se někdo rozmýšlí, zda zvolit raději prostředek MHD nebo auto, většinou se rozhoduje mezi variantou ceny a pohodlí. U většiny lidí, kteří zvolí MHD, hraje většinou hlavní roli lepší cenová dostupnost. Existuje ale i taková skupina občanů, kteří automobilovou a městskou hromadnou dopravu kombinují. Tací by podle průzkumu ocenili jakési pomocné parkoviště, kde by mohli svá auta nechávat.

Co patří mezi nejčastějí stížnosti cestujících?

"Jako nejvíce a nejčastěji uváděný zdroj nespokojenosti se objevoval nedostatek prostoru ve vozidle. Druhý nejčastěji uváděný zdroj nespokojenosti pak byla frekvence spojů. Za další velmi významné je nutno považovat zjištění, že v roce 2012 dále narostla nespokojenost s finanční dostupností jízdého," uvádí docent Prunner.

Podle Prunnera si cestující stěžují i na revizora, což má údajně přímou souvislost s frustrací lidí a jejich nespokojeností s cenou jízdného. K jízdě "na černo" se přiznaly zhruba dvě procenta dotázaných.

Z průzkumu dále vyplývá, že jízdné si lidé nejčastěji předplácejí přes internet a dvě třetiny dotázaných považují MHD v Plzni na lepší nebo stejné úrovni jako v jiných městech republiky.

Plzeňské městské dopravní podniky mají do budoucna ale mnohem více bodů k projednání. Diskutované je například tzv. klouzavé předplatné, zavedení expresních linek nebo školních autobusů. "Výsledky těchto průzkumů pravidelně vyhodnocujeme, zavádíme opatření na zlepšení zjištěných nedostatků a zároveň sledujeme zájem o zavedení technologických novinek nebo rozšíření stávajícch služeb," říká generální ředitel PMDP Michal Kraus.

Zda výsledky průzkumu opravdu pomohou ke zlepšení podmínek městské hromadné dopravy, se ukáže až časem.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT