13.12.2024 9:22
12.12.2024 21:30
Viktorka doma prohrála s Manchesterem United 1:2
12.12.2024 18:57
Víkend je opět tady! Kam vyrazit za zábavou v Plzni a Plzeňském kraji?
ČSAD bude mít letos problém s hospodařením
Společnost ČSAD autobusy Plzeň pro letošní rok nekoupí žádné nové vozy a poprvé v historii možná bude ve ztrátě. Přichází totiž o kšefty jako regionální dopravce. Autobusy bude kupovat repasované.
Společnost ČSAD autobusy Plzeň oznámila ve čtvrtek 9. června výsledky hospodaření za rok 2010. Letos to ale bude s financemi jiné, podle ředitele společnosti Miroslava Hucla je málo kšeftů, práce pro regionálního dopravce, který býval na Plzeňsku jediným, ubývá.
Od ledna letošního roku se jede při zadávání zakázek v elektronických aukcích. Jejich nevýhodou je to, že tam nemá přednost regionální dopravce, jako tomu bývalo dosud. "Do elektronické aukce se může přihlásit každý a pokud nabídne slušné podmínky, může i vyhrát," kostatoval Miroslav Hucl. To je první z kšeftů, které ČSAD občas ztratí.
Ubývá také linek, které se jezdily pro zaměstnavatele. "V roce 2008 jsme jezdili 48 linek a nyní jich máme jen 15," informoval Hucl s tím, že to je zhruba 35%. Podle něj je to hlavně tím, že velcí zaměstnavatelé z Plzeňského kraje odchází.
Dalším významným mínusem je úbytek práce pro České dráhy. Smlouva s ČD skončila společnosti letos 30. dubna. "Tato práce, kdy denně jezdilo asi 15 autobusů, byla ekonomicky pro nás velmi významná. A nyní když práce na koridoru končí, přišli jsme i my o práci na výlukách," konstatoval ředitel ČSAD v Plzni. Autobusy tak nyní jezdí pouze ve výluce na Žatec a občasné drobné výluky, kde jde o práci na 1 den. "Obávám se, že letos bude možná nejhorší rok, ekonomicky," varuje Hucl s tím, že není nemožné, že historicky poprvé bude ČSAD s hospodařením v mínusu.
Propadá se nejen zvláštní doprava, kam spadá například práce na výlukách, ale také dálkové linky. "Například na trati na Prahu dominuje Student agency a my musíme některé linky zrušit," vysvětluje Hucl. Tou rušenou linkou je například víkendový spoj z Rokycan do Prahy, který byl po 3 měsících propadákem. Stálicí je zájezdová doprava, ta ale tvoří jen 7% práce.
O nedostatku financí svědčí i to, že se nenakupují nové vozy. V letech 2008 a 2009 se ročně koupilo na 35 nových vozů. V roce 2010 už jen 9 a letos se nové kupovat nebudou. Vozový park ale potřebuje obnovu, proto sahá ČSAD po repasovaných autobusech z Francie. "Tyto vozy jsou staré jen 10 let, mají najeto málo kilometrů, protože sloužily jako školní autobusy takže ráno jely do školy a odpoledne zpět, mezitím stály," popisuje francouzské repasy ředitel. "Cena těchto vozů je mnohdy nižší než generálka našich současných, starých autobusů." První ´repas´ si může ČSAD vyzvednout už v příštím týdnu a je zaplacený.
Dobrou zprávou pro cestující ale je, že i přes problémy nebude letos ČSAD zdražovat jízdné a to i přesto, že od posledního zdražení stoupla cena nafty o 5 korun. "To navyšuje naše náklady asi o korunu na kilometr," spočítal ředitel společnosti.
foto: ČSAD