Jak vypadají silnice? Pozor na velké díry!

11.01.2011 17:46

Každý motorista jistě ví, že po zimě jsou silnice samá díra. Značky upozorňující na nerovnosti často chybí. Jak to vypadá s výtluky už teď v průběhu zimy v Plzni pro vás fotil a zjišťoval QAP. Víte, kam se obrátit s náhradou škody?

U Čističky2
U Čističky2co nejčastěji najdete u větších děr a výtlukůdíry a výtluky na silnicích 007díry křižovatka U Součkůdíry křižovatka U Součků1díry Tomanova, Borydíry U Součků2díry U Součků3díry U Součků4díry U Součků5křižovatka u Severky směr Remussilnice na Radobyčice z Borsilnice u hřbitova na Borech, směr Na Výslunnísilnice z Bor na Radobyčicesměr Na VýslunníU ČističkyU Čističky1

Zásadním znakem českých silnic po zimě jsou velké díry a výtluky. Mnohde ani nebývají označené varovnou značkou. Když si včas nevšimnete výmolu, na řadě je jasná škoda na autě. QAP se vydal na plzeňské silnice, aby pro vás nafotil situaci v Plzni.

Proč vznikají díry a výtluky nejvíce po zimě?

Za stav silnic může nejvíce asi historicky stavba komunikací a jejich podloží. V minulosti se totiž šetřilo na technologii a silnice nebyly stavěny na současnou zátěž. Vinu na současném stavu mají i přetížené kamiony, které se vyhýbají leckdy dálnicím kvůli mýtu.

Pokud už se díry po zimě vytvoří, obvykle je silničáři jen záplatují bez frézování a válcování, provizorně. Když pak záplatu špatně napojí, dostane se dovnitř voda, sůl a zamrzne to. A průšvih v podobě výtluku je tady.

Co dělat když ke škodě dojde

Nejčastěji bývají poškozeny disky, pneumatiky a podvozky, také tlumiče a někdy při větším nárazu i motor. Když už ke škodě dojde, máte dvě možnosti. První je čerpat náhradu škody z havarijní pojistky. Přímo na místě si poškození nafoťte a případ nahlaště na své pojišťovně. Pozor ale, likvidátor si vůz dobře prohlédne a posoudí, zda například prasklý tlumič nebyl už starý a ona díra pro něj nebyla tzv poslední kapkou. Pak vám škodu nenahradí.

Druhou možností je vymáhat škodu na správci komunikace tedy Ředitelství silnic a dálnic, Správa a údržba silnic či příslušná obec. V tomto případě ale počítejte s tím, že to bude na delší dobu. Musíte prokázat, že jste nejeli rychle a díra nesmí být označena. V takovémto případě, a vlastně i v případě, že máte havarijku, je nejlepší zavolat ke škodě policii. Ta celou věc zadokumentuje a nafotí. Pokud je vaše auto nepojízdné, měla by toto za vás udělat asistenční služba.

Plzeň a díry

QAP vyrazil po Plzni a o díry rozhodně nebyla nouze. Nejvíce nás zaujala křižovatka U Součků u Velkého rybníka. Snad každé třetí auto vlétlo do té největší díry, která je schovaná za zatáčkou pod viaduktem ve směru k Boleváku.

Další děrovanou silnici jsme našli U Čističky a to v obou směrech. Na fotografii je vidět porovnání díry a auta stojícího u silnice.

Neméně zajímavá je cesta z Bor Na Výslunní a Radobyčice. Tam je tolik děr, že nemáte šanci se netrefit, prostě jen minimalizujete počet vyjetých děr. Na fotu je pro představu opět vidět porovnání velikosti boty č. 39 v nemalé díře. Ovšem správce komunikace to tady vyřešil značkou, která varuje před nerovnostmi na vozovce v délce 4km!

Výčet výtluků by byl asi nekonečný. QAP vám přeje hodně štěstí v plzeňském slalomu a vašemu autu železné zdraví.

Víte, že vůz, který najede v Rakousku nebo Německu třeba 200 000km je ve stejném stavu, jako ten, co jezdí v Česku a má najeto 100 000km?

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Čištění klima