30.05.2025 11:29
30.05.2025 10:32
Klatovskou čeká proměna. Studie zahrnuje více stromů i méně aut - VIZUALIZACE
30.05.2025 8:41
Pozor, v Plzni dnes proběhne cvičení policie!
Ještě skoro tři roky budete jezdit přes provizorní most na Jateční
Provizorní most na Jateční zlobí spoustu řidičů, kteří tudy denně jezdí. Ještě ale musí nějaký čas vydržet. Proč jezdit pomalu a kdy se dočkáme nového motu jsme se zeptali Jany Kašparové ze Správy a údržby silnic Plzeňského kraje.
Provizorní most na Jateční třídě trápí řidiče už dlouhý čas. K tomu se občas přidají výtluky v jeho okolí a vaše auto trpí. Obzvlášť, pokud tady jezdíte denně. V plánu je ale přeložka Jateční třídy a nový most. Počkáte si ale do roku 2014.
Most se částečně opravuje průběžně celý rok. "Opravy této silnice provádíme co možná nejméně nákladným způsobem, protože se připravuje přeložka Jateční třídy a výstavba nového mostu," vysvětluje Jana Kašparová ze Správy a údržby silnic Plzeňského kraje. V současné době probíhá výběrové řízení na dodavatele stavby. "Realizace bude zahájena v příštím roce a předpokládaná doba výstavby je něco přes dva roky," slibuje Jana Kašparová. "Koncem roku 2014 by měl být spuštěn provoz po nové přeložce i po novém mostě."
Provizorní most na Jateční třídě slouží řidičům již tři roky. Za tu dobu si tady řidiči užili své. V době povodní došlo k jeho uzavření, před dvěma týdny tady zase byly špatně opravené výtluky. "Je to tady za trest," míní řidiči.
Uzavřít tedy most úplně?
"Věřím, že každodenní jízda po provizorním mostě nemusí být moc příjemná, ale musíte vzít v úvahu i variantu, že by se tento most musel kvůli technickému stavu uzavřít nastálo," varuje Jana Kašparová s tím, že tato varianta zatím naštěstí nehrozí. "Ale už jsme zažili dvoudenní uzavírku v loňském roce a jaké to způsobilo komplikace uživatelům mostu a problémy v dopravě," dodává.
Provizorní most musí, bohužel, sloužit po celou dobu realizace výše uvedené stavby. "Jedná se o klasický montovaný "vojenský" most a možná se Vám zdá šílený, ale v Evropě jiný nenajdeme," vysvětluje Jana Kašparová. "Vůbec bylo problém sehnat takový, kterým by se přemostilo celé koryto řeky Berounky."
Most je dlouhý 135 metrů. Aby všem sloužil ještě skoro tři roky, musí na něm být prováděny pravidelné prohlídky, ty jsou ze zákona a dle norem, a pravidelná údržba. "Ta spočívá v dotahování šroubů, výměny plechů, opravy povrchu, údržba ložisek, čištění spár spojů, atd.," popisuje Kašparová. To všechno samozřejmě stojí nějaké peníze.
Vzhledem ke konstrukci mostu musel být zakázán vjezd nákladních aut nad 7,5 tuny, protože vlivem jejich provozu docházelo k velkým dynamickým nárazům na konstrukci mostu. To ale neznamená, že osobní auta mostu nevadí. Omezení rychlosti má svůj důvod, nárazy na konstrukci mostu musí být minimální.
"Apelujeme na řidiče, aby dodržovali stanovenou rychlost. Není to jen o tom, že se most někdy postavil a stojí," žádá Kašparová. "Most prostě musí sloužit a buďme rádi, že ho máme."
Jednodušše, pokud nedodržujete rychlost, most se vlivem velkých nárazů poškodí, nemluvě o vašem autě, a bude uzavřen. Co potom? Jak bude vypadat doprava ve městě, až se všichni řidiči vydají jedinou cestou z Lochotína a to po Karlovarské přes Pattonův most? Katastrofálně.