18.06.2025 11:06
17.06.2025 20:32 17.06.2025 21:52
Po hromadné nehodě 5 aut je uzavřen hlavní tah z Karlových Varů do Plzně
17.06.2025 14:29 17.06.2025 16:44
Nehoda dvou vozidel u Žinkov si vyžádala zranění - FOTKY
Parkovací dům Rychtářka je otevřen
Parkovací dům Rychtářka v Plzni je už v provozu! Od čtvrtka 23. června tu můžete parkovat za 10 korun za hodinu nebo za 60 korun za půl dne!
Ve čtvrtek 23. června se v Plzni otevřel nový parkovací dům Rychtářka, který nabídne 447 nových parkovacích míst, 1950 m2 komerční plochy a v blízkosti budovy také osm parkovacích míst pro autobusy.
Oficiálně první automobil, který vjel do parkovacího domu, byl vůz s primátorem Martinem Baxou a jeho náměstky Petrem Rundem a Martinem Zrzaveckým.
Rychtářka nabídne opravdu levné parkování, a to například na hodinu za 10 korun a na 12 hodin od 7 do 19 hodin za 60 korun.
Parkovací dům Rychtářka je v českých podmínkách prvním a unikátním projektem partnerství veřejného a soukromého sektoru. Dosud byl podobný model znám pouze ze zahraničí pod obecně užívaným pojmem Public Private Partnership (PPP). Město Plzeň při výstavbě a provozu parkovacího domu Rychtářka na principu PPP spolupracuje se společností HERMOSA Parking Plzeň, a.s.
Česká republika byla dosud v oblasti partnerství veřejného a soukromého sektoru spíše pasivní. O modelu PPP se uvažovalo například v souvislosti s výstavbou dopravní infrastruktury. Prozatím se však významněji nepostoupilo. Před několika lety došlo k legislativní úpravě tzv. koncesního zákona, který je podstatou spolupráce veřejného a soukromého sektoru. S prvním projektem PPP připraveným pro výstavbu samostatného nového parkovacího domu přišlo město Plzeň.
Plzeň o projektu na principu PPP uvažovala delší dobu. Ideální příležitost pro využití partnerství veřejného a soukromého sektoru se objevila v případě hledání řešení nedostatečné kapacity parkovacích míst v centru města formou výstavby nového parkovacího domu Rychtářka. "Seznámili jsme se nejprve se všemi výhodami a potenciálními riziky. Přizvali jsme renomované odborníky s mezinárodními zkušenostmi – NEWTON Business Development, advokátní kancelář ROWAN LEGAL, architektonickou kancelář HELIKA a společnost Grant Thornton UK LLP. Jejich konečné doporučení bylo projekt parkovacího domu na principu PPP vybudovat a provozovat," řekl náměstek Petr Rund.
Výstavba parkovacího domu začala v červnu 2010. Budova je umístěna na obvodu centrální oblasti města Plzně. Nabídne celkem 447 nových parkovacích míst, 1950 m2 komerční plochy a v blízkosti budovy také osm parkovacích míst pro autobusy. Při výstavbě a provozu bude město spolupracovat s akciovou společností HERMOSA Parking Plzeň. Ta byla vybrána v řádném výběrovém řízení.
Role obou partnerů jsou v případě PPP jasně definované. Model partnerství soukromého a veřejného sektoru zaručí, že parkovací dům bude od počátku ve vlastnictví města. Přitom dodavatel, společnost HERMOSA Parking Plzeň, zajistila výstavbu, její financování a údržbu bez účasti města. "Město tak bude platit za službu, nikoliv za výstavbu. Ta jde, stejně jako podmínka udržovat parkovací dům v dohodnutém stavu po dobu 19 let, na vrub dodavatele," vysvětlil podstatu PPP projektu náměstek Rund s tím, že smlouva o spolupráci mezi městem Plzeň a společností HERMOSA Parking Plzeň byla podepsána na dobu dvaceti let a město bude na základě monitoringu poskytovaných služeb a dostupnosti parkovacího domu platit tzv. poplatek za dostupnost na měsíční bázi, která bude plně reflektovat aktuálně poskytovanou kvalitu a kvantitu služeb podle uzavřené smlouvy. Celkově je tento PPP projekt pro město Plzeň o 7 % výhodnější, než kdyby radnice budovala a provozovala parkovací dům tradičně ve vlastní režii, tj. bez účasti a přenesení rizik na soukromého partnera. Většina poplatku bude kryta příjmy z vybraného parkovného v samotném parkovacím domě, pro eventuální dorovnání bude použito příjmů z parkovacích zón na veřejných komunikacích. Celková bilance doplatku nebo naopak zisku samotného parkovacího domu bude závislá na výši ceny za parkování. I tu bude díky nastavenému partnerskému vztahu s investorem vždy určovat město. "Vyhneme se tak problémům, do kterých se dostala jiná města. Budeme mít po celou dobu vztahu s dodavatelem plnou kontrolu nad cenou za parkování," říká Petr Rund.