12.12.2024 21:30
12.12.2024 18:57
Víkend je opět tady! Kam vyrazit za zábavou v Plzni a Plzeňském kraji?
12.12.2024 13:38
Na Čtyřce jsou nová parkovací stání. Obvod do nich investoval více než 1 milion korun
Plzeňská MHD patří mezi evropské špičky, málo se ale využívá cyklistická a pěší doprava
Výstava „Plzeň jede s Evropou“ ukazuje srovnání městské veřejné dopravy Plzně s ostatními městy Evropy. Plzeň si až na některé slabiny nestojí vůbec špatně…
Výstavu „Plzeň jede s Evropou“ můžete vidět v mázhousu plzeňské radnice až do 19. dubna vždy od 8 do 19 hodin. Na výstavě je k prohlédnutí řada expozic, které zobrazují dopravu v Plzni, ať už jde o vlaky, autobusy, tramvaje, trolejbusy i o individuální dopravu na kole či pěšky.
Smyslem této výstavy je také srovnání úrovně dopravy v Plzni s jinými místy v Evropě. Plzeň si na evropském žebříčku nestojí vůbec špatně. „Příjemným zjištěním pro nás bylo, že Plzeň v oblasti městské veřejné dopravy, mezi vyspělou Evropu opravdu patří. Její využití je na evropské poměry poměrně značné, navíc má velký význam také čistá elektrická doprava,“ říká předseda Společnosti pro veřejnou dopravu Miroslav Klas.
Problematická však zůstává podle něho automobilová doprava na nejrušnější třídě Plzně. „Asi největším aktuálním problémem je situace na Americké třídě. Ta po rekonstrukci bohužel nebyla uzavřena pro tranzitní provoz aut a kvůli tomu zde dochází k značným zpožděním trolejbusových spojů.“
Ve srovnání s Evropou se u nás nacházejí jisté odlišnosti v návycích v dopravě. Ekonomičtějším řešením mnohých problémů by podle Miroslava Klause byla změna myšlení, kdy by lidé začali používat více pěší a cyklistickou dopravu. Tento problém je asi největší slabinou plzeňské dopravy.
Lidé by například mohli při dopravě kombinovat vlak či MHD s pěší dopravou. „Největším problémem ale je, že Plzeň nemá dopravní vizi města, tedy konkrétní cíl v podobě podílu jednotlivých druhů dopravy, kterého by měla do určeného roku dosáhnout. Tento cíl je určující pro zpracování významných městských dokumentů, jako jsou územní plán, plán rozvoje ale i strategie města nebo cyklodopravy,“ vypočítává místopředsedkyně občanského sdružení Plzeňsko na kole a členka týmu národního cyklokoordinátora Radka Žáková.
„Třeba Vídeň chce dosáhnout 10% podílu cyklistické dopravy z té celkové, tedy modal splitu cyklistů, do roku 2015. Dánská Kodaň chce mít v roce 2025 dokonce 50% cest po městě na kole. Pardubice se snaží o vyvážený mix automobilové, městské, cyklistické a pěší, tedy 25% od každé. Plzeň ale takový cíl nemá,“ uvádí Radka Žáková.
foto : Jiří Šplíchal