PMDP představily své historické skvosty

09.06.2011 18:40

Plzeňské městské dopravní podniky představily své historické skvosty, kterými se můžete svézt už o následujícím víkendu a to v rámci Historického víkendu. Jde o trolejbus 9Tr, tramvaje T1 a T2. QAP o těchto vozech zjistil víc.

tramvaj T1 s průvodčím v dobové uniformě
trolejbus 9Tr (2)qap 008tramvaj T1 s průvodčím v dobové uniformětramvaj T2tramvaj T2 (1)tramvaj T2 (2)trolejbus 9Trtrolejbus 9Tr (1)

Čtvrtkem 9. června byly do vozového parku PMDP zařazeny i tři historické vozy. Jde o tramvaje T1 a T2 a trolejbus 9Tr. QAP ví víc o historii vozů.

Obě tramvaje jsou z dílen  ČKD Tatra, který patřil ve své době k největším výrobcům na světě a dokonce dovážel ne jen do spřátelených zemí ale také na západ.

Tramvaj T1

Má č. 121 a pochází z roku 1956. Její historie však sahá až do 20. let minulého století. Tato koncepce  pochází z USA, do Evropy se dostala až po válce. Jde o vozy s větší kapacitou a s plynulým zrychlením. Do roku 1957 bylo do Plzně dodáno celkem 33 těchto vozů.

T1 je typická svým podélným uspořádáním sedaček pro cestující zády k oknům, stanovištěm pro průvodčího či lištovou dřevěnou podlahou. Její rekonstrukce a uvedení do provozu stálo podnik zhruba 3,5 milionu korun.

Tramvaj T2

Má číslo 133 a pochází z roku 1958. Je následníkem T1. T2 je koncepčně stejná, jen širší. Zárověň je i  předchůdcem T3, které dnes běžně jezdí po Plzni. V tomto typu vozu najdete navíc také sedadlo a kasu pro průvodčí. Cena vyšplhala ´jen´na 700 000 korun.

Během let 1960 - 62 bylo do Plzně dodáno 26 T2. Žádný z nich se ale nedochoval a tak se musel podnik domluvit s dopravními podniky v Liberci odkud tento skvost získal.

Trolejbus 9Tr číslo 323 z roku 1979

Tento vůz je historicky prvním nekolejovým vozidlem v PMDP. Jde o zástupce druhého nejvyráběnějšího typu trolejbusu na světě. V letech 1971 - 1994 se v Plzni těchto typů trolejbusů vystřídalo celkem na 153 v různých sériích a provedeních. Tento vůz č. 323 sloužil v Plzni od roku 1979 - 1991. Pak putoval do leteckého muzea ve Zruči, kde zůstal neudržován. V roce 1996 jej odkoupil člen Škoda Bus Clubu Plzeň a začal s jeho rekonstrukcí. V roce 2010 vůz odkoupily PMDP. Rekonstrukce tohoto trolejbusu vyšla na 900 000 korun.

"Všechny tři uvedené vozy budou jezdit pro širokou veřejnost již tento víkend," uvedl Michal Kraus, generální ředitel PMDP, a.s. "Jízdní řády těchto krasavic na celý víkend naleznou cestující na webových stránkách www.pmdp.cz."

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT