14.12.2024 12:23
14.12.2024 10:12
Tragická dopravní nehoda u Plzně. Chodec střet s vozidlem nepřežil
14.12.2024 8:28
Plzeň má rekordní rozpočet na rok 2025. Investovat se bude do DEPO2015 i dopravy
Silničáři ušetřili desítky milionů! Silnice v kraji by ale potřebovaly víc
K silničářům byla letošní zima extrémně přívětivá. Na materiálů a také za práci silničářů se ušetřily desítky milionů. Peníze půjdou do oprav, ale faktem zůstává, že potřeba by byla mnohem větší suma.
Extrémně teplá zima sice nepotěšila provozovatele lyžařských areálů a milovníky zasněžených plání, ale silničářům ušetřila neuvěřitelné peníze. Plzeňský kraj za zimu 2013/2014 už počítá úspory okolo 40 milionů. Definitivně jasno bude po konci března, kdy končí silničářům oficiálně sezóna.
Už na přelomu roku bylo jasné, že silničáři zažívají jednu z nejlepších sezón. Výjezdů bylo mnohem méně a situace se nezměnila ani po Novém roce. Přitom ta minulá sezóna byla pro silničáře extrémně těžká. "Ta minulá sezóna byla extrémní, zima 2012/2013 stála víc jak 200 milionů z pohledu silničářů. Nejvyšší náklady padnou vždy nárazově třeba během dvou týdnů, kdy to vyžaduje situace, projede se nejvíc nafty a spotřebuje se nejvíc materiálu," vysvětluje hlavní dispečer. "Pokud je dobrá zima, pohybují se celkové náklady za sezónu mezi 160 a 180 miliony," dodává Jiří Slapnička.
Silnice po zimě jsou mnohem méně poničené. Silničáři ušetřili okolo 40 milionů.
První "jarní" obhlídky silnic už ukázaly, že vozovky letošní zimou a solením skutečně trpěly minimálně. O to je ještě lepší výhled s tím, že ušetřeno je zhruba 40 milionů, které do oprav půjdou. "Ušetřilo se ať už jde o posypový materiál, tak za služby. Ta kvantifikace v rozpočtu se pohybuje mezi 30 a 40 miliony korun. Možná to bude i víc. To samozřejmě půjde opravy silnic. Nebudeme to přebádět na jiné oblasti, půjde to přímo na opravy silnic. I ty silnice jsou daleko méně poškozené po té zimě," potvrdil QAPu přímo hejtman Plzeňského kraje Václav Šlajs.
Faktem ale zůstává, že silnice v kraji by potřebovaly i tak mnohem víc peněz na opravy a v porovnání se státem by peníze by finance byly efektivně využité. "Ten deficit na silnicích II. a III. třídy je obrovský. Kraj do silnic investuje mezi půl miliardou až miliardou s využitím evropských peněz. Já jsem na Rozpočtovém výboru žádal poslance, aby změnili některé ty nespravedlnosti. My na údržbu a opravu silnic II. třídy na jeden kilometr máme ročně 37 tisíc. A stát na opravy a údržbu silnic první třídy má 500 tisíc. To je třináctkrát víc. Kritizoval jsem, že stát často v listopadu a v prosinci, aby splnil plán a vyčerpal ty peníze, tak frézuje často kvalitní silnice, kvalitní povrchy a pokládá povrchy nové, jen aby se ty peníze vyčerpaly," vysvětluje hejtman kraje.
První opravy silnic by mohly odstartovat už v nějbližší době. Někde už se dokonce první dropbnější opravy rozjely.
FOTO: ilustrační