Silničáři ušetřili desítky milionů! Silnice v kraji by ale potřebovaly víc

08.03.2014 9:18

K silničářům byla letošní zima extrémně přívětivá. Na materiálů a také za práci silničářů se ušetřily desítky milionů. Peníze půjdou do oprav, ale faktem zůstává, že potřeba by byla mnohem větší suma.

stroj

Extrémně teplá zima sice nepotěšila provozovatele lyžařských areálů a milovníky zasněžených plání, ale silničářům ušetřila neuvěřitelné peníze. Plzeňský kraj za zimu 2013/2014 už počítá úspory okolo 40 milionů. Definitivně jasno bude po konci března, kdy končí silničářům oficiálně sezóna.

Už na přelomu roku bylo jasné, že silničáři zažívají jednu z nejlepších sezón. Výjezdů bylo mnohem méně a situace se nezměnila ani po Novém roce. Přitom ta minulá sezóna byla pro silničáře extrémně těžká. "Ta minulá sezóna byla extrémní, zima 2012/2013 stála víc jak 200 milionů z pohledu silničářů. Nejvyšší náklady padnou vždy nárazově třeba během dvou týdnů, kdy to vyžaduje situace, projede se nejvíc nafty a spotřebuje se nejvíc materiálu," vysvětluje hlavní dispečer. "Pokud je dobrá zima, pohybují se celkové náklady za sezónu mezi 160 a 180 miliony," dodává Jiří Slapnička.

Silnice po zimě jsou mnohem méně poničené. Silničáři ušetřili okolo 40 milionů.

První "jarní" obhlídky silnic už ukázaly, že vozovky letošní zimou a solením skutečně trpěly minimálně. O to je ještě lepší výhled s tím, že ušetřeno je zhruba 40 milionů, které do oprav půjdou. "Ušetřilo se ať už jde o posypový materiál, tak za služby. Ta kvantifikace v rozpočtu se pohybuje mezi 30 a 40 miliony korun. Možná to bude i víc. To samozřejmě půjde opravy silnic. Nebudeme to přebádět na jiné oblasti, půjde to přímo na opravy silnic. I ty silnice jsou daleko méně poškozené po té zimě," potvrdil QAPu přímo hejtman Plzeňského kraje Václav Šlajs.

Faktem ale zůstává, že silnice v kraji by potřebovaly i tak mnohem víc peněz na opravy a v porovnání se státem by peníze by finance byly efektivně využité. "Ten deficit na silnicích II. a III. třídy je obrovský. Kraj do silnic investuje mezi půl miliardou až miliardou s využitím evropských peněz. Já jsem na Rozpočtovém výboru žádal poslance, aby změnili některé ty nespravedlnosti. My na údržbu a opravu silnic II. třídy na jeden kilometr máme ročně 37 tisíc. A stát na opravy a údržbu silnic první třídy má 500 tisíc. To je třináctkrát víc. Kritizoval jsem, že stát často v listopadu a v prosinci, aby splnil plán a vyčerpal ty peníze, tak frézuje často kvalitní silnice, kvalitní povrchy a pokládá povrchy nové, jen aby se ty peníze vyčerpaly," vysvětluje hejtman kraje.   

První opravy silnic by mohly odstartovat už v nějbližší době. Někde už se dokonce první dropbnější opravy rozjely.

FOTO: ilustrační

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT