11.12.2024 15:28
11.12.2024 14:24
Šumavský Špičák zahájí o víkendu lyžařskou sezonu! Využijte slevy na skipasy
11.12.2024 13:01
Policie pátrá v souvislosti s krádeží v centru Plzně po muži na fotografii. Poznáte ho?
Škodovácké tramvaje vozí první cestující v Turecku
Po Turecku se nově prohánějí škodovácké tramvaje 28T Konya dlouhé 32,5 metrů s barevným motivem, který vybírali sami obyvatelé starobylé Konye.
Do ulic starobylého tureckého města Konya vyrazila v ostrém provozu s cestujícími nejnovější tramvaj vyrobená společností Škoda Transportation. Celkem Škodovka do Turecka dodá šedesát moderních vozidel.
"Za méně než rok od podpisu kontraktu se nám podařilo vyvinout, vyrobit a dodat první tramvaj na turecký trh. V současnosti je vozidlo v provozu s cestujícími, kteří jsou podle prvních ohlasů nadšení. V Plzni se navíc rozbíhá sériová výroba tramvají pro Konyu tak, že do konce roku plánujeme dodat většinu z šedesáti vozidel," říká Josef Bernard, generální ředitel Škody Transportation.
Zajímavostí nových tramvají pro Konyu je jejich design včetně unikátního barevného motivu, který vybírali sami obyvatelé Konye. Z několika variant byla nakonec vybrána kombinace zelené, bílé a stříbrné barvy. Na čele vozidla je možné z boku rozeznat siluetu postavy. Jedná se o tzv. tančící derviše, kteří jsou pevně spjati s islámskou kulturou a městem Konya.
"Transport vozidla z Plzně do Konye trval sedm pracovních dnů – kamionem z Plzně do italského Terstu, poté trajektem do Mersinu v Turecku a odtud znovu kamionem do Konye. První ze série nejnovějších tramvají ze Škodovky dorazila z Plzně do Konye již před třemi měsíci. Poté následovaly náročné zkoušky, ve kterých tramvaj obstála," doplňuje projektový manažer Václav Petr.
Do plně nízkopodlažního vozidla se vejde až 364 cestujících. Snadný nástup a výstup i pro osoby se sníženou pohyblivostí umožňuje také nízká nástupní hrana. Tramvaj má pět článků a je 32,5 metrů dlouhá.
"Moderní obousměrná tramvaj 28T Konya v sobě spojuje vlastnosti příměstské jednotky, metra a tramvaje. Z důvodu plánovaného provozu ve 4,5 km dlouhém tunelu je vozidlo konstruována jako podpovrchová tramvaj – tedy jako lehké metro. Z tohoto důvodu jsou také použity materiály splňující vyšší protipožární bezpečnost. Tramvaje pro Konyu budou navíc jezdit spojené dvě dohromady jako vlak a jsou proto vybavena automatickým spřáhlem pro snadnější spojení," dodává Jaroslav Kulhánek, hlavní inženýr projektu.