Stavba obchvatu Plzně začala, peníze jsou ale jen na první etapu

19.09.2012 14:30

Stavba západního městského silničního okruhu konečně začala. Stavba patří k nejnáročnějším za poslední roky. Peníze jsou ale jen na první etapu.

cedule-staveniste
1praceprukopnicicedule-staveniste

Stavba západního městského okruhu Plzně byla konečně zahájena. Alespoň její první etapa. Na tu další prozatím nejsou peníze. První etapa by měla být hotova v roce 2014, celý obchvat pak možná v roce 2017.

Právě západní obchvat patří k nejnáročnějším silničním stavbám v kraji. Bude stát zhruba miliardu korun. "Její realizace vyjde i s přeložkami sítí na necelou 1 miliardu, přičemž Plzeňský kraj bude hradit přibližně tři čtvrtiny celkové ceny. Využije k tomu z části i dotace z evropských fondů, konkrétně z Regionálního operačního programu NUTS II Jihozápad," sdělila mluvčí Krajského úřadu Petra Jarošová.

Pro Plzeň je západní okruh zásadní silniční stavbou. Jde v ní o spojení Borských polí se Severním Předměstím. Na řadě je ale nyní teprve první etapa. Ta bude zahájena co nejdříve. Půjde o úsek v délce asi 2 100 m a jde od Domažlické ulice přes Vejprnické údolí až k Chebské ulici - výpadovka na Křimice.

Doprava resp. její zahušťování hlavně v centru je dlouhodobým problémem západočeské metropole. Okruh by měl vyřešit velkou část provozu, kdy auta musí projet právě ucpaným prostorem města. "Není to problém jenom města Plzně, ale i celého kraje, kdy sem lidé dojíždějí z okolních okresů za prací. Dnes se zahájila první etapa výstavby a my musíme během krátké doby řešit i etapu druhou, aby to byla stavba celistvá a plně funkční. Pokud se povede v příštím plánovacím období Evropské unie dostat finanční prostředky na silnice, mohli by po celém okruhu občané jezdit už v roce 2017," komentoval hejtman Chovanec problém.

Komunikace tady bude vybudována jako dvouproudová a kdykoli poté může být rozšířena na čtyřproudou. Součástí stavby bude také 300 metrů dlouhý silniční most.

Za kolik?

Celkové náklady stavebních prací městského silničního okruhu jsou 801 milionů korun včetně DPH. Z toho 586 milionů hradí Plzeňský kraj prostřednictvím Správy a údržby silnic Plzeňského kraje (SÚSPK), dalších 224 milionů hradí město Plzeň. SÚSPK pro svoji část finančních prostředků získala dotaci z Regionálního operačního programu (ROP) NUTS II Jihozápad.

Z ROP lze vyčerpat maximálně 85% nákladů na projekt, nejvíce ale 550 milionů korun.

Vybraným dodavatelem stavby západního okruhu je Sdružení Domažlická – Křimická. To se skládá ze stavebních společností BERGER BOHEMIA a.s., Metrostav a.s., STRABAG a.s. a EURO-VIA CS, a.s., vedoucí sdružení je BERGER BOHEMIA a.s

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT