08.12.2025 14:21
Novoroční ohňostroj na plzeňském náměstí nebude. Nahradí ho videomapping
Plzeňané letos přivítají nový rok bez tradičního ohňostroje.
08.12.2025 14:21
Plzeňané letos přivítají nový rok bez tradičního ohňostroje.
08.12.2025 10:00
Stačí odpovědět na jednoduchou soutěžní otázku a můžete být mezi výherci!
07.12.2025 19:05
Pokud je spotřeba vozu výrazně vyšší než v technickém průkazu, můžete uplatnit reklamaci a žádat slevu z kupní ceny.
Srovnávali jste někdy Vaši skutečnou spotřebu pohonných hmot se spotřebou danou v technickém průkazu? Jestli ano a vyšly vám výrazně odlišné hodnoty, věřte, že to není pouze situací na silnicích nebo tím, jak jezdíte, ale klidně jste mohli být ošizeni prodejcem na základě nesprávných údajů v technikém průkazu.
„S jistou odchylkou od předpokládané spotřeby vozu lze počítat. Spotřeba vozu totiž závisí i na dalších faktorech jako jsou povětrnostní podmínky, stav vozovky, hustota silničního provozu či styl jízdy řidiče,“ vysvětluje vedoucí poradenské linky dTestu Lukáš Zelený a dodává: „Odchylka ale musí být přiměřená. Pokud by se prodejci pokoušeli do kupních smluv vkládat formulace typu “za určitých podmínek se může spotřeba lišit“, jednalo by se o ustanovení nepřiměřené, nezákonné a zbavující kupující příslušné zákonné ochrany.“
Podle českých soudů je totiž technický průkaz veřejná listina a informace v ní, i ty týkající se spotřeby, nemohou být pouze orientační. V případě, že se hodnoty liší, pak se podle nich jedná o skrytou vadu vozidla, kvůli které můžete uplatnit reklamaci a požadovat slevu z kupní ceny. Důležité ale je mít znalecký posudek, o kolik reálná spotřeba převyšuje tu uvedenou v technickém průkazu. Náklady na vypracování takového posudku pak hradí prodávající jako náklady nutné k uplatnění reklamace.
„V reakci na žalobu zákazníka, který nesouhlasil s rozporem mezi reálnou a zapsanou spotřebou vozu, vyměřil Krajský soud v Praze slevu z kupní ceny ve výši 50 tisíc korun u vozidla, jehož hodnota činila bezmála 700 tisíc korun,“ uvádí Lukáš Zelený příklad z praxe, kdy rozdíl mezi skutečnou a uváděnou hodnotou spotřeby paliva činil téměř 30 %.