12.12.2024 13:38
12.12.2024 12:11
V objektu v ulici Pod Všemi svatými v Plzni na Roudné vznikne evakuační středisko
12.12.2024 11:12
Čtrnáctiletí chlapci utekli při vycházce. Pátrá po nich policie
ZČU pomáhala vyvinout hybridní autobus
V ulicích Plzně už můžete zahlédnout hybridní autobus Škoda H12, který pomáhala vyvinout i Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni. Na jeho výrobě se bude podílet plzeňská Škodovka.
Nový hybridní autobus Škoda H12 se objevil v ulicích Plzně.
Na vývoji zcela hybridního autobusu, vyráběného plzeňskou společností Škoda Electric, se podílela Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni, poslední rok pod záštitou Regionálního inovačního centra elektrotechniky. "Vývoj nového autobusu trval téměř tři roky. Výzkumný tým pod vedením Zdeňka Peroutky tvořili pracovníci Regionálního inovačního centra elektrotechniky, katedry elektromechaniky a výkonové elektroniky Fakulty elektrotechnické ZČU a rovněž skupina výzkumníků z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice," prozradila mluvčí ZČU Kamila Kvapilová s tím, že nový hybridní autobus byl navržen jako sériový hybrid, využívající coby primární zdroj energie spalovací motor – dieselový agregát.
"Díky navržené koncepci pohonné jednotky vozidla je možné autobus relativně snadno přestavět na plně elektrické vozidlo, což bylo jedním z důležitých cílů tohoto projektu,“ řekl Zdeněk Peroutka a dodal, že tým ZČU se zásadním způsobem podílel na návrhu a vývoji pohonné jednotky autobusu, jeho elektrického pohonu, a zejména na jeho řízení. "Z vývojových laboratoří Fakulty elektrotechnické pochází především řízení hlavního trakčního pohonu
s asynchronním motorem, řízení diesel-elektrického agregátu a také hlavní inteligence vozidla – algoritmy energetického managementu autobusu. Tyto algoritmy určují rozložení požadované energie pro pohon vozidla mezi jednotlivé zdroje, kterými jsou v tomto případě spalovací motor, trakční baterie a superkondenzátory."
Právě energetický management vozidla je jednou z klíčových komponent, která určuje výjimečnost autobusu, neboť je primárně zodpovědná za hlavní sledované parametry vozidla – jeho spotřebu, dojezd a emise. Vyvinutý prototyp autobusu představuje novou platformu pohonné jednotky a kompletní elektrické výzbroje pro hybridní a plně elektrická kolová vozidla městské hromadné dopravy, které bude sériově vyrábět plzeňská Škodovka.
Skupina výzkumníků z Univerzity Pardubice, která byla integrována v rámci týmu FEL, vyvíjela řízení spalovacího motoru.
Zdroj: ZČU Plzeň