14.12.2024 17:34
14.12.2024 12:23
Betlém na náměstí Republiky už brzy doplní Jezulátko. Tradiční průvod vyjde od biskupství
14.12.2024 10:12
Tragická dopravní nehoda u Plzně. Chodec střet s vozidlem nepřežil
Oddělení občanských průkazů od ledna rozšiřuje pracovní dobu
Pokud chcete v lednu zařídit nový občanský průkaz nebo pas, máme pro vás dobrou zprávu. Oddělení občanských průkazů a cestovních dokladů rozšiřuje pracovní dobu. Přinášíme také info o nové občance.
Oddělení občanských průkazů a cestovních dokladů od 2. ledna rozšiřuje úřední hodiny. Úředníci nestíhají kvůli novým elektronickým občanským průkazům.
Novela zákona o občanských průkazech zavádějící nový typ tohoto dokladu vstupuje v platnost 1. ledna 2012. "Z důvodu nedostatku finančních prostředků byl systém na vydávání OP začleněn do již existujícího systému pro cestovní doklady s biometrickými prvky, avšak k potřebnému rozšíření pracovišť vyřizující tuto agendu ze strany ministerstva vnitra nedošlo," vysvětluje mluvčí magistrátu Zdeňka Kubalová.
Město má na oddělení 5 přepážek. ty slouží a ve stejném počtu budou sloužit povětšinou k výdeji hotových dokladů. "Rozšíření úředních hodin je tedy nouzovým řešením. Za stávající situace bychom nebyli schopni všechny klienty obsloužit," vysvětluje Roman Matoušek, vedoucí Odboru správních činností Magistrátu města Plzně.
Nové úřední hodiny
Od 2. ledna máte dočasně možnost si záležitosti týkající se občanských průkazů vyřídit i mimo obvyklé úřední hodiny, a to od pondělí do čtvrtka od 8 do 18, ve středu až do 19 hodin a v pátek od 8 do12 hodin v budově magistrátu na náměstí Republiky 16.
I přes prodloužení pracovní doby ale zvažte, kdy na úřad vyrazíte. Raději vybírejte neexponovanou dobu. Tou je pondělí a středa hlavně v odpoledních hodinách a také doba mezi 11. a 13. hodinou. "Může se stát, že ve výjimečných případech nebudeme moci všechny příchozí obsloužit," říká Roman Matoušek. Podle něj je nejlepší přijít v dopoledních hodinách nebo během středečního prodloužení do 19 hodin, které je podmíněno předchozím elektronickým objednáním.
Pokud novou občanku nemáte, nezmatkujte!
Pokud nemáte elektronický občanský průkaz, nevadí. Váš dosavadní průkaz platí po tu dobu, co je na něm vyznačena. "Nový typ není speciálně zvýhodněn, lidé si jej v žádném případě nemusí vyměňovat," upozorňuje Matoušek.
Občanky už nebudou vydávat matriky
Zavedení tzv. elektronických občanek se neobejde bez několika změn. "Zásadním způsobem dochází k omezení míst, která nový typ občanských průkazů budou vydávat. Nově bude možné o občanský průkaz žádat jen na úřadech obcí s rozšířenou působností. A ty jej budou také vydávat," vysvětluje Matoušek. Od příštího roku tuto agendu již nebudou pokrývat matriční úřady.
Na elektronickou občanku nepotřebujete fotku ani žádost
Nutno je ale přijít osobně na úřad. Tam vás vyfotí a žádost vygeneruje sám systém. Potřebujete jen stávající platný doklad totožnosti.