Proč je četba dítěti před spaním důležitá

30.07.2011 10:00

Moderní doba si vybírá svoji daň, co dříve bylo samozřejmostí je dnes nadstandardem nebo aktivitou zcela opomenutou. A tak místo pohádky na dobrou noc raději posadíme své děti před televizi. O co ochuzujeme sami sebe a své děti a proč je důležité dětem číst?

Kniha děti

Moderní doba si vybírá svoji daň. Nedostatek času se odráží, kde jen může. Co bylo dříve standardem bývá dnes mnohdy již nadstandardní. Knihy v dětských životech začaly nahrazovat filmy, internet a další média. Zrychlená doba si vybírá svoji daň v podobě nedostatku času rodičů, kteří mnohdy posadí děti raději před televizi, aby se mohli věnovat řadě úkolů, které jim po práci ještě zbývají. Kulantní řešení, nicméně neefektivní. A tak jsme u toho samého sporu, u té samé otázky, která se za poslední desetiletí klade stále častěji. Proč děti přestávají číst? Číst či nečíst dětem, když jsou malé?

Z psychologického hlediska vybudovaný rituál čtení dítěti má mnoho pozitivních aspektů a to jak pro dítě samotné, tak pro rodinu jako celek. Čtení dětem, ač samy ještě číst nedovedou, je jednou z cest, jak formovat jejich osobnost. Děti se učí soustředění, poslouchají hlas matky nebo otce, vnímají příběh, dávají si jej do souvislostí. Sedí nebo leží a trpělivě naslouchají. Stejně tak se učí určité pravidelnosti. Postupem času se obě zkušenosti v dětech zakotví, stanou se jejich součástí, děti je začnou vnímat jako naprostou samozřejmost, jako standardní a ověřený vzorec. To se jim pochopitelně bude hodit při nástupu do školy.

Čtení u dětí rozvíjí verbální schopnosti. I to má vliv při vstupu do školy, děti se rychleji učí, mají bohatší slovní zásobu, zpravidla nemají strach se vyjadřovat, nebojí se, že něco řeknou špatně, vědí, jaké slovíčko použít. Bohatým přínosem je také rozvoj kreativity. Na rozdíl od filmu, kde má dítě do nejmenších detailů postavy i příběh takříkajíc naservírován na zlatém podnosu, dáte-li totožnou knihu pěti různým dětským čtenářům, každý bude příběh a postavy vnímat odlišně, dějová linie zůstane zachována, ale ve finále vyposlechnete pět různých líčení knihy.

Četba působí na psychickou, emocionální, vzdělávací i estetickou stránku dětské osobnosti. I když si moderní doba žádá své a po práci čeká na člověka doma hora prádla k žehlení, dodělávky z práce, prázdná lednice a zástup dalších úkolů, čas strávený četbou dítěti je skvělá investice nejen do jeho budoucnosti, ale také do vzájemného vztahu a rodinného pouta, které je v rámci tohoto čtecího zvyku upevňováno.

Kdy začít dítěti ideálně číst? Nejoptimálnější je to ve věku, kdy již dokáže udržet dostatečnou pozornost, vnímá řeč a rozumí obsahu sdělení. Čekat, až samo bude rozlišovat jednotlivá slova a skládat je do vět, by bylo pozdě. Optimální je začít v období dvou až pěti let věku dítěte, přičemž platí léty ověřené "dříve lépe nežli později".

Pro dítě je velkým vzorem jeho rodič. Rodina a škola má nejzásadnější vliv na dítě v raném věku při utváření jeho osobnosti. Pokud vás vaše dítě nevidí s knihou, pravděpodobně také nebude číst. Stejně tak, pokud dítě nikdy nenavštívilo knihovnu. Vztah dětského čtenáře a knihy by se měl nenásilnou cestou budovat. Stejně jako květina, kterou když nezaléváte, uvadne, tak dítě, které nerozvíjíte, stagnuje. Naučí-li se dětský čtenář vážit knih, najde-li k nim cestu, je velmi dobrým předpokladem, že v procesu vzdělávání bude mít navrch nad dětmi, které si s knihou nikdy moc nerozuměli. Naučí se pracovat s textem, rozvíjet svoji fantazii, chápat souvislosti, domýšlet si.

Takže číst či nečíst? Rozhodně číst! Dětem i sami sobě.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT