Je všechno nové vždy dobré?

26.03.2012 14:55

Nová doba přináší nové technologie a ty zase spolu s výzkumem nové výrobky. To je většinou fajn. Ale ne vždycky je nová věc skvělá. O tom svědčí rozhovor dvou starších dam, který mne inspiroval nad zamyšlením o inovacích.

moderni trolejbus 24Tr

S novou dobou vždy přichází něco nového, ale ne vždy je nové to lepší. To mě napadlo, když jsem jela nízkopodlažním trolejbusem Solaris v Plzni a vyslechla rozhovor dvou starších dam.

V dobách, kdy Plzní jezdily staré červené trolejbusy a "harmoniky" jezdily opravdu jen málokdy, spousta z nás si říkala, kéž jednou přijde doba nových vozů. Doba je tady a s ní i nové, zelenobílé vozy. Jsou samá elektronika, téměř všechny jsou "harmoniky" a jsou nízkopodlažní. A právě na poslední vlastnost mne upozornily dvě dámy, které zjevně inovacím doby nehoví.
Jedu si takhle zelenobílým, nízkopodlažním Solaris trolejbusem. Moc často MHD nejezdím, tak se rozhlížím a koukám, jak je vyparáděný. No, moc se rozhlížet nejde, řidič jede jako blázen a jeden se sotva drží. Jo, sedící, ti se mají, myslím si. A z omylu mne vyvedla první ze zmíněných dam. Stěžovala si stojící ženě. "Hrozně mě bolí kyčel, ani jsem si nemohla sednout, jak je to tady vysoko." Stojící žena jí odpověděla: "Proto si ani nesedám, nevylezu tam a pak se mi špatně slejzá."
Koukám, na co si stěžuje a skutečně, sedadla jsou všude, kromě přední části u prvních dveří, na stupínku. Stupínky jsou poměrně vysoké, starým a nemocným neřku-li těhotným se opravdu musí špatně lézt nahoru. "Je to samá novota, ale zrovna tohle se jim moc nepovedlo," stěžuje si mi sedící dáma, když si všimla, že poslouchám hovor. "Je to sice fajn pro maminky s kočárkem, ale co pro nás?" ptá se dáma seniorka. Je víc seniorů nebo maminek s kočárkem? Kdo ví?

Nízkopodlažní vozy jsou opravdu příjemnou novinkou pro maminky, kterým s kočárkem v současné době opravdu nikdo nepomůže. Sama s tím mám zkušenost. Ale kdo asi pomůže takovéto paní, aby dosedla na vyvýšený stupínek? Taková maminka jezdí s kočárkem maximálně 2 až 3 roky. Takováto stařenka to má napořád.

Když už náhodou trefí volnou sedačku, musí se nejprve vyšplhat pomocí nějaké tyče a obvykle obou rukou nahoru. A druhá věc pak je, že musí být maximálně plnoštíhlá. Sedačky totiž nejsou zrovna nejširší. "Mít přes sto kilo, tak se sem nevejdete," konstatovala zmíněná dáma.
Pravdou je, že Češi nejsou zrovna národem štíhlých a tak výrobci sedaček mají myslet i na tuhle variantu. Už jste někdy poslední dobou seděli na úzké dvousedačce s někým opravdu tlustým? Zkuste a uvidíte. Za 18 korun za jednu jízdu, opravdu skvělý zážitek.
Vážení výrobci sedaček a trolejbusů a vlastně i tramvají a autobusů, ty jsou na tom totiž stejně, přemýšlíte někdy nad tím, kdo vašimi vozy jezdí? Praxe říká, že asi moc ne. Myslím, že příště pojedu raději autem a zaplatím si radši v centru Plzně parkovné. Ve voze budu sama, v pohodlné sedačce a pojedu pomaleji než řidič trolejbusu, se kterým jsem měla tu čest. Ta dvacka za parkovné se vyplatí.
Jenže takhle se lidé MHD jezdit opravdu nenaučí.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Čištění klima