Při vánočních nákupech na internetu zůstaňte obezřetní

20.12.2021 14:44

Blížící se svátky a covidová situace znamená pro spotřebitele častější nákupy na internetu. Česká obchodní inspekce v závěru roku řeší denně 40 až 50 stížností. Čemu se vyhnout a na co si dát pozor?

Platba online_foto Pixabay

Drtivá většina nespokojených spotřebitelů si stěžuje na takzvané „nákupní galerie“, dlouhé doby dodání zboží v řádu měsíců, případně nedodání žádného zboží.

Vyhněte se anonymním stránkám

Vyhněte se e-shopům, které nemají uvedené kontaktní údaje, nebo si nejste jisti důvěryhodností provozovatele.

Česká obchodní inspekce doporučuje pozorně si pročíst obchodní podmínky. Jakmile kontakt nenajdete ani tam, je vhodné se takovému obchodníkovi vyhnout. Řada rizikových e-shopů stále aktivně cílí svojí nabídkou na seniory a další zranitelné či důvěřivé skupiny občanů. Ti jsou pak také zklamáni, když po zaplacení na těchto stránkách neobdrží objednaný produkt nebo službu.

„Tento seznam rizikových webů, který najdete na www.rizikove.cz, obsahuje již 1200 rizikových internetových stránek. Jedná se o celosvětově unikátní projekt v rámci zvýšení ochrany uživatelů na internetu. Poskytujeme data jako otevřená, a jsou tedy zdarma pro každého provozovatele, který chce na internetu své uživatele více chránit a kdykoli se někdo další bude chtít zapojit, může naše data o rizikových webech také volně využívat, jako to již dělá vyhledávač Seznam.cz nebo antivirus ESET,“ dodává mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Pozor i na stránky nabízející až zázračné zboží, nebo rychlé zbohatnutí

Až zázračné výrobky, které údajně nikdo jiný nemá, například proti cukrovce, stárnutí, úspoře elektrické energie nebo proti údajným negativním účinkům 5G sítí nabízejí často provozovatelé webů, u kterých kontakt nenajdete, nebo mají sídlo v Panamě či jinde ve světě, kde se budete jen velmi těžko domáhat svých práv.

„V tomto případě se jedná o dlouhodobý trend, kdy se útočníci snaží využít aktuálních trendů, respektive aktuální celospolečenské poptávky. Dříve se jednalo nejčastěji o značkovou módu, v posledních dvou letech to byly zejména hygienické pomůcky související s pandemií koronaviru, jako například respirátory, roušky a podobně. Co bylo a bude společné, je to, že se jedná o zboží, o které má aktuálně zájem velká část společnosti a které je zdánlivě nabízeno za velmi výhodnou cenu. Zákazníkovi ale bohužel nedorazí,“ říká Ondřej Šafář, tiskový mluvčí společnosti ESET.

Pozor na nákup od prodejců ze „třetích zemí“

Pokud si aktivně zakoupíte zboží na zahraničních webech, například Aliexpres.com, Alibaba.com a jiných webech z Číny, Panamy, Hongkongu či dalších zemí, bude obtížnější domáhat se svých práv v případě, že zboží nedorazí, je doručeno něco jiného, nebo bude nutné zboží reklamovat.

Mnohem rozumnější je nakupovat od důvěryhodných prodejců v rámci EU, protože máte prakticky stejná práva jako při nákupech od českých prodejců. V případě sporu je možné se obrátit například na Evropské spotřebitelské centrum ČR, což v případě nákupu ze „třetích zemí“ mimo EU možné není.

Pokud se přesto pro takový nákup ze země mimo EU rozhodnete, počítejte s tím, že některé dodané výrobky nemusí nutně fungovat v češtině a případnou reklamaci bude nutné řešit s tímto prodejcem, který se neřídí pravidly ochrany spotřebitele, na která jste zvyklí ze zemí Evropské unie. Vymáhání odpovědnosti za vady je v těchto případech obvykle velmi komplikované.

Plaťte raději kartou, nebo alespoň na dobírku

Plaťte kartou nebo jinými online prostředky s garancí od zprostředkovatele platby (Paypal, Twisto a další), peníze lze v případě problémů snadněji získat zpět. Dodržujte však zásady pro bezpečné používání platebních prostředků a nakupujte jen u důvěryhodných subjektů, používejte dvojí ověření transakce (potvrzení platby kartou přes SMS kód).

Pokud ve vyhledaný e-shop nemáte takovou důvěru, abyste mu svěřili údaje o platební kartě, zvažte raději nákup jinde. Pokud lidé zaplatí bankovním převodem a zboží následně není doručeno, peníze obvykle nelze dostat zpět přes vaši banku. Totéž platí u dobírky, protože si spotřebitelé běžně nerozbalí zásilku před zaplacením a podepsáním bezvadného převzetí zboží.

Existují i nákupní galerie, někdy je těžko rozeznáte od běžného e-shopu

Česká obchodní inspekce zároveň upozorňuje na nový nebezpečný trend „přeprodejců“, kteří mají webové stránky vypadající skoro jako běžný e-shop.

Nejčastěji stížnosti spotřebitelů eviduje Česká obchodní inspekce letos právě na tyto „nákupní galerie“ umístěné na české koncovce „.cz“, které sice vypadají jako běžný český e-shop, ale teprve při zkoumání obchodních podmínek se spotřebitel dozví, že vstupuje do smluvního vztahu s firmou z Číny, což zpravidla zjistí až v okamžiku, kdy zkoumá, proč zboží dlouho nepřichází.

Pokud jde o konkrétní weby, letos nejčastěji spotřebitelé ČOI kontaktují kvůli stánkám: balando.cz, booho.cz, bonky.cz, rivio.cz, molio.cz, rivalenti.cz.

Pokud se spotřebitel dostane do sporu s podnikatelem v České republice, může se obrátit na oddělení mimosoudního řešení sporů  na stránkách www.coi.cz/spor.

Jde-li o podnikatele z jiné země Evropské unie, Velké Británie, Norska či Islandu, bezplatně může pomoci také Evropské spotřebitelské centrum, které působí při České obchodní inspekci na stránkách www.evropskyspotrebitel.cz.

 

foto: Pixabay

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT