Profese v PMDP aneb co dělá projektant dopravy

26.04.2021 11:26

Zajímá vás, co dělá projektant v dopravě tzv. grafikonář? Přečtěte si rozhovor s Ondřejem Liškou. Dozvíte se například, jak se „vaří“ jízdní řády a proč se nedá vždy vyhovět všem požadavkům cestujících.

proejktant dopravy ondrej liška
proejktant dopravy ondrej liškaproejktant dopravy ondrej liška2proejktant dopravy ondrej liška1

Plzeňské městské dopravní podniky (dále jen PMDP) se letos pustily do série rozhovorů, kde sami zaměstnanci představují různé profese ve společnosti. Kromě řidičů najdete v dopravním podniku dlouhou řadu pozic, bez kterých by městská veřejná doprava nefungovala. V rozhovorech, které jsou zveřejněné na webových stránkách v sekci Kariéra, se dočtete o náplni práce, co je na práci náročné a co naopak zaměstnance nejvíce baví.

„Když se mě někdo zeptá, kde pracuji a já odpovím, že u PMDP, tak následuje otázka - Ty řídíš autobus? I proto jsme spustili na začátku roku novou sekci na našich webových stránkách, kde chceme představit postupně jednotlivé profese v naší společnosti a ukázat, že každý nemusí být jen řidičem tramvaje, trolejbusu nebo autobusu,“ říká René Vávro, tiskový mluvčí PMDP, a dodává: „Každý měsíc zveřejníme jednu novou profesi a doufáme, že rozhovory budou pro naše cestující zajímavé a třeba si díky nim vyhlídnou i svoje budoucí povolání.“

První rozhovor je s Ondřejem Liškou, který zastává pozici projektanta v dopravě...

Jak dlouho pozici projektanta dopravy vykonáváte?
Letos to bude již 23 let.

Můžete profesi nějak jednoduše přiblížit?
Jde o kompletní přípravu provozu a jízdních řádů všech našich linek. Jeden z bývalých ředitelů tuto profesi trefně nazýval „kuchyní dopravního podniku“. S kolegy máme rozdělené trakce. Konkrétně já jsem zodpovědný za naše autobusy.

Co je hlavním obsahem Vaší práce? V interním slangu se vám říká grafikonáři… 
Ano, protože základem naší práce jsou grafikony. Každý grafikon je grafickým znázorněním jízdy jednotlivého spoje, má vodorovnou osu s časovými údaji a svislou osu se zastávkami a tedy trasou linky. Nastavením speciálního programu maluji v grafikonu jízdy jednotlivých spojů. Musím počítat například i s tím, jak se mění poptávka cestujících během dne, s odlišnou jízdní dobou, která se mění vlivem očekávané hustoty silničního provozu, s navazujícími přestupy mezi linkami, s bezpečnostními přestávkami řidičů atd. Výsledný grafikon připomíná pavučinu, je to spletenec velkého množství čar. Program následně toto vše umí vygenerovat do jízdních řádů ve vhodném formátu (pro řidiče, dispečink a samozřejmě také pro zastávky a další). Z grafikonů následně exportujeme data pro palubní počítače vozů, centrální informační systém, do vyhledávačů spojení jako je například idos.cz, na web PMDP atd. Vše musí být kompatibilní. Jakákoliv výluka, klidně i jednodenní, si většinou žádá  zcela nový grafikon.

Co Vás na práci nejvíce baví?
Nejvíc asi právě to, že jsou to autobusy, které jsou mým koníčkem od dětství. Jak říká moje máma, zvuky autobusu jsem napodoboval dřív, než jsem začal mluvit :). Pak jsem se pustil do sbírání jízdních řádů, modelů a už to jelo. Práce pro dopravní podnik se postupně stávala jasným cílem.
Na práci projektanta dopravy se mi líbí různorodost pracovního dne. Není to jen o práci od stolu, ale často také v rámci osobních průzkumů vytíženosti spojů projíždím autobusové linky, abych o nich měl co nejlepší přehled. Tomu určitě pomáhá i to, že stejně mnoho mých kolegů mám ke své práci ještě vedlejší úvazek a autobusy řídím. 
Už jsem prací tak poznamenaný, že když se ve volném čase vyjedu projet na kole a po cestě míjím některou z našich linek, tak sleduji, jak jsou vozy plné, zda navazují přestupy, zda jedou na čas, kontroluji zastávky a tak dále. Vše pak využívám jako cenný zdroj informací pro další práci.

Co je na Vaší práci nejnáročnější?
Je hodně nárazová. Nejnáročnější období je vždy před velkými změnami v dopravě, tedy hlavně před prázdninami a Vánocemi. V současné době nám práci komplikuje velký počet výluk a rekonstrukce tramvajové vozovny Slovany. Pak jsou tu ještě rychlé akce, kdy se například v pátek odpoledne dozvíme, že se v sobotu musí jezdit jinak a to je pak hodně náročné. Extrémní situace jsem zažil během povodní, nebo když nám vyhořela měnírna.
Těžké také je, že nemůžeme v jízdních řádech vyhovět úplně všem. Například od cestujících přicházely připomínky, aby autobusová linka 26 navazovala na Borech na linku 30. Lidé však nevědí či si neuvědomí, že linka 30 je páteřní. To znamená, že je na ní velké množství přestupních bodů. Pokud bychom tedy zajistili návaznost na linku 26, „rozbili“ bychom tím několik dalších přestupních uzlů. Dám ruku do ohně za sebe i své kolegy, že svoji práci děláme s nejlepším vědomím a svědomím.  O to více nás mrzí, že občas přicházejí až vulgární stížnosti cestujících.

Zajímavosti z Vašeho povolání (historie, vývoj techniky, atd…)?
Před 23 lety, když jsem na tuto pozici nastoupil, jsme grafikony zakreslovali ručně na milimetrový papír. Mimochodem ho mám ještě spoustu v kanceláři a zájemcům rád poskytnu :). Výsledné jízdní řády nám pak už generoval počítač. Naštěstí jsem nezažil dobu, kdy museli všechny výstupy přepisovat písaři ručně :). Užitečná pro naši práci jsou třeba i data z automatického počítání cestujících ve vozech. Máme tak přehled o naplněnosti jednotlivých spojů.

Jaké jsou Vaše záliby nebo koníček? 
Kromě autobusů mě baví hlavně sport – kolo, běh, posilovna. Když mám příležitost, rád se zapojím i do kolektivních sportů jako hokejbal, futsal, pinčes či squash.

Ostatní rozhovory naleznete na webových stránkách PMDP.

foto: PMDP

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT