15.12.2024 10:32
15.12.2024 8:29
V Plzni vznikl nový prostor, kde najdou útočistě děti a mladí lidé v náročné životní situaci - FOTKY
14.12.2024 17:34
Z loupežného přepadení pošty v Tlučné byl obviněn pětapadesátiletý muž
Rychlý internet do všech obcí, řešení pro problémovou krajskou dopravu...
Kandidát na hejtmana Roman Zarzycký má jasno. Rychlý internet do všech malých obcí, konkrétní řešení pro problémovou dopravu i další změny…
Dva roky působí jako 1. náměstek primátora města Plzně. V kanceláři na magistrátu ale Roman Zarzycký netráví tolik času. Až do večera se setkává s lidmi, řeší věci na místě. Ve své gesci má sport, řídí strategický rozvoj v městských firmách, také například zoo a působí jako předseda představenstva PMPD. Tuto funkci vykonává zcela bez nároku na honorář. Své zkušenosti z vedení města chce uplatnit v kraji. Kandiduje za hnutí ANO na hejtmana Plzeňského kraje a v případě úspěchu má jasno. Kumulovat uvolněné funkce nebude.
Velkým tématem v Plzeňském kraji byla v posledních měsících doprava. Vy sám jste se angažoval v nápravě některých změn, i když nejste krajským zastupitelem.
Ano, protože se to dotýkalo lidí jezdících do Plzně za prací a změna se týkala i PMDP, kde jsem předsedou představenstva. Setkal jsem se s lidmi, kteří volali po nápravě. Proto jsem byl v tu chvíli velmi aktivní. Abychom ale vysvětlili, co se vlastně stalo. Vedení Plzeňského kraje změnilo dopravce a tím nastala řada změn a bohužel i velký chaos, zpoždění, zrušené linky a problémy pro dojíždějící. Domnívám se, že kraj neudělal správné rozhodnutí, když pod zástěrkou systémovosti zrušil vybrané příměstské spoje, zajišťované Plzeňskými městskými dopravními podniky (PMDP), přičemž tento postup neaplikoval na celém území stejně. Doprava, která fungovala v nadstandardní kvalitě, se tak touto změnou bohužel posunula o několik úrovní níže. Nespolehlivost nového dopravce pak nutí některé cestující využívat individuální automobilovou dopravu, což má nepříznivý vliv i na provoz v samotné Plzni. A bohužel se problémy netýkají jen lidí kolem Plzně. Nyní jsme na setkání v Klatovech potkali s paní z Javorné, která nám vysvětlovala, jaké má kvůli změně dopravce problémy dostat se do Klatov do práce.
Největší problém je tedy v řízení krajské dopravy?
Ano, zásadní problém vidím v řízení krajské dopravy. Podívejte se, dopravní podniky například připravily krajský dispečink, ale ještě před spuštěním ostrého provozu kraj smlouvu PMDP vypověděl. Přišel tak o možnost využít odbornost zaměstnanců PMDP, kteří mají mnohaleté zkušenosti s řízením městské veřejné dopravy. PMDP měly připravenou i integraci obou systémů, tedy městské dopravy a linkové dopravy. Ale vzhledem k tomu, že dispečink nezajišťují, jedná se v současné době o dva oddělené systémy, což má vliv na kvalitu poskytovaných služeb v celém Plzeňském kraji.
A vaše konkrétní plány pro správné fungování dopravy v kraji?
Bez ohledu na to, co jsme říkali o provozovateli krajské dopravy, našim cílem je masivní podpora dobudování západního okruhu Plzně a zvýšení investic do oprav a rekonstrukcí silnic II. a III. tříd. Chceme omezit tranzitní kamionovou dopravu v centrech měst a obcí, například vybudováním či dokončením obchvatů na silnicích I/27 a I/20, které vedou napříč celým Plzeňským krajem. A zejména vytvořit jednotný řídící systém ucelené hromadné dopravy v Plzeňském kraji, naší vizí je platforma spojující všechny typy veřejné dopravy (krajský metropolitní dispečink). Podporovat chceme budování cyklostezek jak pro sportovní či rekreační využití, tak i jako alternativu ekologického způsobu dopravy.
Velkým tématem před volbami je i voda. Vy máte v programu zajištění vody v každé obci.
Přesně tak, protože je to divné, ale i dnes v roce 2020, není kvalitní pitná voda samozřejmostí v každé obci. Na severním Plzeňsku se potýkají s obrovskými problémy, sucho trápí obyvatele malých obcí od obce Líté přes Manětín, Mladotice až ke Kralovicím. Jednou z nejhůře postižených je třeba Žihle. A problémy nejsou jen na severním Plzeňsku.
Co ještě byste chtěli dělat pro malé obce v kraji?
Chceme se věnovat zlepšení internetového pokrytí regionu, aby i v malých obcích měli lidé rychlý internet. Nebo je potřeba pomoci hasičům zvláště v malých obcích třeba na Šumavě. Máme v plánu spolupracovat s Národní sportovní agenturou a sehnat až 30 milionů do sportovišť v kraji navíc, tak aby i děti v malých městech a obcích mohly sportovat. A co nás nejvíce trápí? Dostupná zdravotní péče. To někomu třeba v Plzni může přijít úsměvné, ale my máme prostě hluchá místa v regionu, kdy musí lidé dojíždět opravdu desítky kilometrů k doktoru. Příkladem je Tachovsko, nemocnice v Plané byla zrušena a lidé mají nejbližší nemocnice v kraji více než 50 kilometrů daleko. Problém dostat se k doktoru mají i někteří senioři z malých vesnic třeba na Šumavě nebo na severním Plzeňsku. I to chceme změnit.
Jste před volbami optimista? Vyhráli jste v roce 2016 volby do krajského zastupitelstva a jste v opozici. Toto jste zažili i v Plzni v roce 2014.
K lidem přistupuji s pokorou, jsem vděčný, pokud se setkávám s pozitivními ohlasy při kontaktní kampani. Abych odpověděl, věřím, že vyhrajeme a dostaneme šanci měnit věci k lepšímu. Vyhráli jsme volby v roce 2014 a staré struktury nás poslaly do opozice. Vyhráli jsme volby v roce 2016 do kraje a skončili jsme zase v opozici. Zlom nastal v roce 2018, kdy jsme znovu vyhráli a poprvé jsme utvořili koalici v Plzni. Mám skvělý tým lidí, se zkušenostmi, pracují poctivě, jsou za nimi vidět výsledky. Nejsou za námi žádné kauzy, které znáte z minulosti. A chceme tak pracovat i pro celý kraj.
Proto vaše hlavní volební heslo zní první hejtman pro lidi?
Přesně to jsme chtěli říci. Jsme připraveni pracovat pro lidi, poctivě a s velkým nasazením, řešit skutečné problémy obyvatel. Každé místo má svůj vlastní problém. Někde řeší sucho, jinde zase mají 50 kilometrů daleko doktora, v dalším místě je zase silnice samá díra. Náš tým má velkou místní znalost, což je samozřejmě velmi důležité. Těžko vyřešíte nějaký problém, když o něm ani nevíte. Navíc je velmi důležité nedělat věci stylem po nás potopa. Politik je zvolený na 4 roky, ale některé investice jsou prostě dlouhodobější a věci musí fungovat i po jeho odchodu. My máme připraveno i několik dlouhodobých projektů. Není přece důležité, kdo bude u nové silnice stříhat pásku při slavnostním otevření. Nejdůležitější je, aby nová silnice sloužila lidem. Volební sliby všech stran jsou podobné a tradiční strany už šance měly. Vezměte si jejich 4 nebo 8 let staré volební sliby a řekněte si, co vlastně dokázaly. My jdeme makat a jsem připraven na to, že nám po 4 letech lidé vystaví účet.