Žáci základních a středních škol pěstují prostor

26.04.2014 17:42

Závěrečnou konferencí ukončilo deset žákovských týmů ze sedmi plzeňských škol své půlroční snažení o zvelebování veřejného prostoru. Své nápady žáci představili veřejnosti i odborné porotě.

DSC_0173 (681x1024)
DSC_0147 (681x1024)DSC_0158 (681x1024)DSC_0160 (681x1024)DSC_0168 (1024x681)DSC_0172 (1024x681)DSC_0173 (681x1024)DSC_0175 (1024x681)DSC_0178 (681x1024)

V uplynulém týdnu vyvrcholilo úsilí vybraných základních a středních škol z Plzně, které se v letošním školním roce zapojily do projektu Kreativní demokratická škola – Pěstuj prostor.

Po více než půlrok pracovali žáci se svými učiteli na projektech, které v určitém smyslu přispívají ke zlepšení vybrané části veřejného prostoru. Ve čtvrtek 24. dubna pak žáci představili své projekty na společné konferenci v Domě hudby.

Konference byla zaměřena na témata výchova k občanství, demokracie v českých školách, veřejný prostor, urbanismus a architektura ve školství. Deset týmů ze sedmi plzeňských škol zde prezentovalo svá kreativní řešení problémů veřejného prostoru.

Dopolední část konference byla věnována odborným přednáškám, kdy se svými příspěvky vystoupili zástupci organizací Eduin, Scio nebo Mini Plzeň. Závěry z knihy Učitelé na vlnách transformace představila Dana Moree, diskutovat bylo možné s Tomášem Feřtekem ze stále více aktivní organizace Eduin nebo Bohumilem Kartousem o tom, zda jsou naše školy opravdu demokratické.

Odpolední část programu byla věnována prezentaci projektů samotné. Žáci prezentovali nejen před svými žákovskými kolegy, jejich učiteli, přítomnou veřejností, ale také před odbornou porotou, do které zasedl krajinářský architekt RNDr. Milan Svoboda (Plzeň 2015, o.p.s.), novinářka Bára Procházka (bývalá šefredaktorka Bel Mondo, Respekt) a Tomáš Feřtek (novinář, Eduin).

Ne náhodou se děti často zaměřily na bezprostřední okolí školy – tedy místa, kudy prochází každý den. Tématem bezprostředního okolí školy se zabývali žáci z Bolevecké ZŠ, Benešovy ZŠ a 22. ZŠ. Při návrzích nemysleli ale pouze na sebe, promýšleli řešení prostoru s ohledem na mladší děti, seniory nebo rodiče. Starší žáci se snažili reagovat na komplexnější problémy, jako je například podchod u hlavního vlakového nádraží nebo areál bývalých kasáren v Plzni na Borech.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT