13.12.2024 17:56
13.12.2024 13:24
Plzeňští strážníci pomohli muži, který pomýšlel na sebevraždu
13.12.2024 9:22
Bazén v nové nafukovací hale na Slovanech se otevírá veřejnosti - FOTKY
185 obcím v systému IDP se má zlevnit doprava
Od 1. dubna se mění systém Integrované dopravy Plzeňska. 185 obcím v IDP by se měla doprava zlevnit, pouhým devíti zdražit. Změny ovšem doprovázejí komplikace, které by se mělo v průběhu pár měsíců podařit odstranit.
Od 1. dubna 2012 spadne pod systém Integrované dopravy Plzeňska nově dalších 150 obcí. Pro většinu z nich se naskytne možnost cestovat levněji, dražší budou mít nyní dopravu obyvatelé devíti obcí.
V Plzeňském kraji žije více než 572 tisíc obyvatel. Rozšířený systém IDP nově pokryje už 27 % území Plzeňského kraje, na kterém ale žije více než 59 % obyvatel kraje.
"Od 19. března si mohou cestující zakoupit časové předplatné IDP pro nové tarifní zóny na obvyklých místech. V IDP je možné cestovat na integrovaný jízdní doklad nahraný v Plzeňské kartě. Nevyhovuje-li cestujícímu předplatné, může i nadále jezdit za jízdné dopravce," uvedla ředitelka společnosti POVED Zdeňka Kmochová
Chybí stovka odbavovacích strojků
"V posledních desetiletích žádná tak velká změna nenastala," řekl Miroslav Hucl z ČSAD. "U nás bude největší problém s chybějícími odbavovacími strojky, kvůli kterým budeme prozatím cestující složitě odbavovat."
Společnost POVED objednala pro autobusy, které nově spadnou pod IPD stovku odbavovacích strojků. To se později ukázalo jako málo a další stovku zatím nezískala, protože dodavatel, který ve výběrovém řízení nevyhrál, výsledek soutěže napadl. "V některých autobusech odbavovací strojky, které by uměly přečíst Plzeňskou kartu, zatím nebudou," potvrdila Kmochová s tím, že doufají, že se vše rychle vyřeší. "Cestující si proto zatím budou muset ponechávat doklad o nabití karty, který řidič autobusu zkontroluje a předá jim speciální doklad."
Obyvatelé Tlučné, Vejprnic, Kyšic, Chrástu, Dýšiny, Starého Plzence a Smědčic se nově stanou součástí vnějších zón. Při cestě mezi svým bydliště a Plzní tak budou muset platit kromě plzeňské tarifu, který je 440 korun, navíc ještě tarif vnější zóny.
Stejný princip platí i v ostatních částech kraje. Cestující musí zaplatit jízdné za tolik zón, kolik jich projíždějí. Cena pro každou z vnějších zón je 330 korun měsíčně za plnocenné jízdné. V IPD budou poskytovány slevy pro důchodce, žáky a studenty a pro držitele ZTP a ZTP/P a zlaté Jánského plakety.
Se změnami zónování IDP se bude rozšiřovat také umístění informačních panelů. Zatím jich je ve městech po celém kraji 23 a ještě letos přibudou další. "Chtěli bychom mít v kraji minimálně dvojnásobek, ale vše záleží na penězích. Do dvou let bychom také chtěli vybudovat vlastní dispečink v sídle dispečinku plzeňských dopravních podniků, projekt už se připravuje," řekl náměstek hejtmana Plzeňského kraje pro dopravu Jaroslav Bauer. Dispečink začne fungovat v příštím roce poté, co bude vybrán první dopravce ve výběrovém řízení. Do dispečinku budou zapojeny i vozidla, do kterých se v rámci změn tarifního systomu IDP instalují nové vozidlové řídící systémy, které umí s dispečinkem komunikovat.
Do IDP jsou zařazeni tito dopravci: Plzeňské městské dopravní podniky, a. s. , ČSAD autobusy Plzeň a. s., České dráhy, a. s., PROBO BUS a. s., Autobusová doprava - Miroslav Hrouda s. r. o. a Město Blovice.