14.12.2024 12:23
14.12.2024 10:12
Tragická dopravní nehoda u Plzně. Chodec střet s vozidlem nepřežil
14.12.2024 8:28
Plzeň má rekordní rozpočet na rok 2025. Investovat se bude do DEPO2015 i dopravy
Jak studenti Západočeské univerzity v Plzni zvládají distanční výuku?
Byli ve škole dva dny a poslali je domů. Jak se s distanční výukou poprali nováčci, studenti prvních ročníků ZČU, a jak situaci komentují studenti starších ročníků? To se dozvíte v článku!
Dne 21. září, kdy začala výuka na Západočeské univerzitě v Plzni, spadl Plzeňský kraj do oranžové barvy na koronavirovém semaforu. Ještě tentýž den hygienici oznámili uzavření vysokých škol v regionu od čtvrtka, tj. 24. 9.
V úterý studenti vysokých škol nastoupili do školy a po pár hodinách jim bylo řečeno, že škola se uzavře už následující den, ve středu 23. 9.
"Byl to chaos, každou chvíli se něco měnilo. Studenti byli zmatení a zoufalí, hlavně my z prvních ročníků. Spousta z nás nemělo ani Orion konto, které je pro studium velmi důležité. Těšila jsem se na vysokoškolský život, ale situace nám to bohužel neumožňuje. Všechno mě to mrzí," uvedla studentka prvního ročníku Fakulty ekonomické ZČU Jana Bělová.
Svůj nesouhlas s uzavření školy dal najevo i rektor ZČU Miroslav Holeček. „Přečetli jsme si to z médií, nikdo nás osobně neinformoval,“ potvrdil rektor Miroslav Holeček. Rektor ZČU chtěl s hygienou jednat, ale to mu bylo zamítnuto. Sám Holeček podotkl, že situace se nejvíce dotkne prváků. Do prvních ročníků nastoupilo tento semestr přes 3700 studentů. „Velmi jsme stáli o to, abychom se alespoň tento týden mohli věnovat našim prvákům. V pondělí nastoupilo tisíce studentů, začali výuku, přijeli z celé republiky. Zařizovali si byty a my jim neumožníme, aby alespoň jeden týden mohli oběhnout všechno potřebné. Pro prváky jsem žádal výjimku. Ředitel krajské hygieny mi ale v úterý ráno volal, že je všechno zamítnuto," komentoval nešťastnou situaci Miroslav Holeček. Rektor hodnotí celou situaci a postupy státních orgánů jako skandální.
A jak se k distanční výuce staví studenti ZČU?
"Mé zvládání distanční výuky bych popsala jako velmi chaotické. Myslím si, že online forma výuky nikdy nemůže nahradit prezenční formu studia ať už na vysokých, nebo na středních školách. Studování materiálů je velmi těžké a zdlouhavé, mnoho lidí se v tom opravdu ztrácí - včetně mě. Všichni doufáme, že situace bude co nejdříve přívětivější a budeme moci opět studovat normální formou," prozradila studentka Fakulty ekonomické ZČU Eva Röhrichová.
K situaci se vyjádřil i student Fakulty strojní Západočeské univerzity v Plzni Marek Štekl: "Distanční výuka mi absolutně nevyhovuje. Soustředit se hodiny na vyučujícího na obrazovce je někdy až nemožné. Sem tam je problém i s připojením. Hovory se sekají a poté z přednášky máme půlku."
Studenti používají v rámci distanční výuky několik platforem. Nejčastěji studenti pracují s Google Classroom, kde probíhají i online přednášky. Vyučující sem vkládají materiály k výuce a zadávají úkoly, kam následně studenti vypracované úkoly i odevzdávají. Studenti musí sledovat i platformu Moodle. Zde vysokoškoláci naleznou doplňující materiál a podklady k samostudiu. Další informace a materiály k daným předmětům lze najít i na platformě Coursware. Nemálo studujících uvedlo, že ze začátku dost tápali, kde co najdou a situaci vyhodnotili jako velký zmatek.
"Sedíme hodiny u počítače. Za den nám přijde desítka e-mailů. Musíme sledovat minimálně tři platformy. Je to vyčerpávající," řekla Jana Bělová.
Studentka Pedagogické fakulty ZČU Alžběta Zvonařová, která už zažila distanční výuku v letním semestru minulého školního roku, uvedla: "Distanční výuku zvládám zatím dobře, i když některé technické připojení k online hodinám trochu pokulhává a je vidět, že někteří vyučující doteď neví, jak které platformy fungují, a zmateným studentů tak nedokážou poradit. Mám už za sebou jeden semestr distanční výuky, kdy jsme ale pracovali jen přes domácí úkoly, samostatnou práci, či natáčení tematických videí. Klasickou online výuku a přednášky mám až v tomto semestru. Díky tomu, že už znám téměř většinu platforem, přes které s námi učitelé komunikují, je pro mne vstup do distanční výuky mnohem jednodušší než pro první ročníky. Uvědomuji si a vidím kolem sebe zmatené studenty prvního ročníku, kteří nikdy takový způsob výuky neabsolvovali a neznají její systém. Někteří třeba ještě neobdrželi úplný přístup do všech systémů, kvůli super pozdnímu zápisu do prvních ročníků. Je škoda, že jim ani nebyl dán žádný prostor, aby se mohli na akademické půdě rozkoukat a postupně do ní vplout. Co se týče technického připojení na online hodiny, tak mě mrzí, že se v seminářích a přednáškách nemůžeme téměř vůbec aktivně zapojovat a ptát se, protože by to internetové připojení ať už vyučujícího nebo studentů neuneslo. Z toho důvodu se většinou ptáme pomocí chatu, nebo formou emailu, přijde mi to velmi neosobní a to mi asi nejvíce chybí v distanční výuce."
Mezi studenty se ale najdou i ti, kteří výuku na dálku hodnotí kladně. "Distanční výuka mi vyhovuje. Nevadilo by mi, kdyby to takhle bylo celý semestr. Mám více volného času," komentuje Monika Zelenková, studentka prvního ročníku Fakulty ekonomické ZČU.
A jak to bude dál? Vrátí se studenti do poslucháren koncem října, jak jim bylo slíbeno?
FOTO: ilustrační