11.12.2024 15:28
11.12.2024 14:24
Šumavský Špičák zahájí o víkendu lyžařskou sezonu! Využijte slevy na skipasy
11.12.2024 13:01
Policie pátrá v souvislosti s krádeží v centru Plzně po muži na fotografii. Poznáte ho?
Podle pacientů je Fakultní nemocnice v Plzni skvělá, 80% z nich si zařízení pochvaluje
S plzeňskou Fakultní nemocnicí jsou pacienti spokojeni. Alespoň to vyplývá z průzkumu, který toto velké zdravotnické zařízení provedlo na velké části hospitalizovaných pacientů. Více než 80% z nich si nemocnici pochvalovalo, kompletně. Od příjmu až po propuštění. Poč tento průzkum?
Pokud jste někdy byli poslední dobou hospitalizováni v plzeňské Fakultní nemocnici, možná jste dostali do rukou dotazníček. V něm se vás agentura STEMMARK ptala, jak jste byli právě s tímto zařízením spokojeni. A překvapivě 80% ubytovaných v tomto velkém ´hotelu´ bylo spokojeno kompletně se vším od přijetí až po propuštění včetně personálu, stravy i přístupu a léčby.
Proč průzkum?
Důvodů je hned několik a to pro obě strany. Nemocnice, laicky řečeno, ví, kde má achillovu patu, a pacient zas podle hodnocení může vybírat pro sebe i své příbuzné či známé to správné zdravotnické zařízení. A zde začíná výhoda pro vás. Můžete si podle spokojenosti vybrat nemocnici, kam půjdete. Do vybrané nemocnice jdete coby informovaný nebo-li aktivní pacient. A ten je opět přínosem pro obě strany.
Co je aktivní pacient a v čem je výhoda pro vás?
Aktivní je ten pacient, který si zjišťuje informace o zařízení a k lékaři jde vždy připraven. To znamená, že se nenechá odbýt, má připraveny pečlivě všechny obtíže a k nim případně i otázky. Na druhou stranu se nenechá odbýt a dokáže hodnotit lékaře, jeho zařazení ale i přístup. Jste i vy aktivní pacient?
"Průzkum nehodnotí v žádném případě odbornst lékařů, naopak komplexní péči o hospitalizovaného pacienta od přijetí, čekání na přijetí, přůstup personálu dále i informovanost pacienta až po propuštění," vysvětluje zakladatel agentury STEMMARK RNDr. Tomáš Reiter, který spolu s FN průzkum provedl naposledy letos na jaře.
Hodnotí se ale i strava, tělesné pohodlí, četnost návštěv sester na pokoji i lékaře. Četnost konzultací s lékařem, procedura propuštění, citová opora ale i zapojení rodiny do léčby. "Nejdůležitější pro spokojensot pacienta je přijetí a dostatek informací o průběhu hospitalizace. Pokud toto vyjde, pacient není ničím překvapen, nebojí se a je spokojen," komentoval základ Tomáš Reiter.
Trocha čísel o spokojenosti s FN Plzeň v roce 2011
Dotazníky dostalo 2908 pacientů z 3915 hospitalizovaných. Spokojeno bylo více než 83% z nich. Z 51 oddělení vyšla nejlépe gerontotramatologie a plicní klinika. S lékaři bylo spokojeno 81,7% dotázaných, což je malé zlepšení. Se sestrami téměř 69%, což je zhruba stejné číslojako v roce 2010.
Nejvíce jsou lidé spokojeni se zapojením rodiny , kde výsledek dosáhl na téměř 94% a nejhůře hodnotí citovou oporu a to necelých 79%.
Ovlivnily poplatky spokojenost pacientů? A co vyšší spoluúčast?
"Na spokojenosti pacientů se v roce 2009 projevilo zavedení regulačních poplatků. Vzhledem k tomu, že se zvýšením spoluúčasti pacienti počítají a jsou dostatečně včas o ní informováni, neměl by být propad spokojenosti takový, jako v roce 2009," myslí si náměstkyně ředitelky FN Martina Mašínová. Podle ní je osvěta pacientů o zvýšení spoluúčasti velká. Navíc podle odborníků není a nebude unás spoluúčast tak vysoká jako jinde.
Fakultní nemocnice v Plzni má 1830 lůžek a ročně tady projde na 63 000 hospitalizovaných pacientů a více než 1,2 milionu ambulantních vyšetření.
První výzkumy spokojenosti pacientů začaly probíhat v roce 1991 pod vedením PhDr. Miroslava Bílka. Právě FN Plzeň byla tím prvním zařízením, které začala spokojenost pacientů zajímat. Od roku 2005 se právě tato spokojenost systematicky monitorována a s výstupními informacemi se pravidelně pracuje.