"Prodávali jsme i harfu do divadla," říká majitel známého obchodu Leoš Houdek

25.11.2014 11:57

Harfa za půl milionu, ale také spolupráce s Davidem Kollerem nebo skupinou Čechomor. Tím vším se může pochlubit jeden z nejstarších obchodů v Plzni - Hudebniny Houdek. Čtěte rozhovor a podívejte se na fotky!

Hudebniny Houdek_QAP_foto (25)
Hudebniny Houdek_QAP_foto (1)Hudebniny Houdek_QAP_foto (2)Hudebniny Houdek_QAP_foto (3)Hudebniny Houdek_QAP_foto (4)Hudebniny Houdek_QAP_foto (5)Hudebniny Houdek_QAP_foto (6)Hudebniny Houdek_QAP_foto (7)Hudebniny Houdek_QAP_foto (8)Hudebniny Houdek_QAP_foto (9)Hudebniny Houdek_QAP_foto (10)Hudebniny Houdek_QAP_foto (1)Hudebniny Houdek_QAP_foto (11)Hudebniny Houdek_QAP_foto (12)Hudebniny Houdek_QAP_foto (13)Hudebniny Houdek_QAP_foto (14)Hudebniny Houdek_QAP_foto (2)Hudebniny Houdek_QAP_foto (15)Hudebniny Houdek_QAP_foto (16)Hudebniny Houdek_QAP_foto (3)Hudebniny Houdek_QAP_foto (17)Hudebniny Houdek_QAP_foto (4)Hudebniny Houdek_QAP_foto (18)Hudebniny Houdek_QAP_foto (19)Hudebniny Houdek_QAP_foto (5)Hudebniny Houdek_QAP_foto (20)Hudebniny Houdek_QAP_foto (21)Hudebniny Houdek_QAP_foto (6)Hudebniny Houdek_QAP_foto (23)Hudebniny Houdek_QAP_foto (24)Hudebniny Houdek_QAP_foto (7)Hudebniny Houdek_QAP_foto (25)Hudebniny Houdek_QAP_foto (26)Hudebniny Houdek_QAP_foto (8)Hudebniny Houdek_QAP_foto (9)Hudebniny Houdek_QAP_foto (10)Hudebniny Houdek_QAP_foto (11)Hudebniny Houdek_QAP_foto (27)Hudebniny Houdek_QAP_foto (12)Hudebniny Houdek_QAP_foto (13)

Když se řeknou v Plzni hudební nástroje nebo hudebniny, nejspíš většině lidí se vybaví spojení Hudebniny Houdek. A právem. Během skoro čtvrt století, co v Plzni specializovaná firma funguje, se neuvěřitelně rozrostla. Z porevolučního krámku o velikosti malého obýváku se rozšířila do obřích rozměrů. Dnes nabízí neuvěřitelnou škálu nástrojů, jen kytar napočítáte víc jak dvoustovku. K obchodu se přidala hudební škola a plzeňská stálice v oboru si vybudovala dobré jméno i mezi špičkovými umělci. Hudební nástroje Houdek tak spolupracují s takovými umělci, jako je třeba David Koller. Za vším přitom stojí skromný sympatický muž, který se před třiadvaceti lety spolu se svou manželkou rozhodl, že budou "něco" prodávat, LEOŠ HOUDEK. Tak to prostě zkusili...

Kam až sahá historie firmy Hudební nástroje Houdek?

"V Plzni působíme od roku 1991. Začali jsme na rohu Divadelní ulice, kde jsme vydrželi šest let, pak jsme se přestěhovali do Kollárovy ulice a v roce 2001 jsme se přestěhovali zpátky do Divadelní ulice, ale do větších prostor. Nyní sídlíme v poslední dochované stodole u plzeňských hradeb. Jedná se o dvě stě let starou budovu, která byla zrekonstruovaná a je  památkově chráněná."

Jak se ale člověk rozhodne, že bude prodávat hudební nástroje? Je to velmi odborná sféra a jen tak někdo to přece dělat nemůže...

"Společně jsme firmu založili s manželkou a podnikáme spolu dodnes. Měli jsme chuť něco prodávat, a jak z legrace říkáme, že já si měl vybrat, co budeme prodávat. A protože jsem vždycky hrál a k muzice jsem tíhnul od mala, tak  jsme zkusili hudební nástroje. Nicméně manželka má ukončený druhý cyklus piana, muzika jí tedy není vůbec cizí. Já jsem několik let hrál na klarinet, můj otec hrál na saxofon a klarinet. V muzice jsem vyrůstal a tak myslím, že to má logickou návaznost."

Existuje nějaká hranice, kdy už klientovi vyhovět nemůžete? Nemůžete uspokojit jeho představy?

"Vlastně není, protože jsme prodávali například i harfu do divadla. Hranice jsou ale spíš odborné nebo znalostní. Můžu prodat křídlo za půl nebo tři čtvrtě milionu, ale je to hudební nástroj jako každý jiný, kde musíte se zákazníkem probrat veškeré detaily a musíte s ním diskutovat na úrovni uživatele. Nejsem klavírní virtuóz, abych dokázal polemizovat o zvuku nástroje. Prodat křídlo tedy technicky umím, dokážu trochu i poradit, ale tyto zákazníky raději přenechám kolegům."

Prodej hudebních nástrojů je specifická oblast. Když někdo prodává potraviny, tak je hodně zdrojů, ze kterých lze odebírat. Ale jak se shání dodavatelé hudebních nástrojů? Máme například mistry houslaře a podobně...

"V drtivé většině je to podobné jako u všech obchodů. Jsou výrobci, kteří prodávají přímo do obchodů, a nebo jsou distributoři firem, od kterých zboží nakupujeme. Takže je to v podstatě na stejné bázi jako s potravinami. Každý je rád, že něco prodá. Ale jsou někteří výrobci, kteří v okamžiku, kdy má člověk zájem prodávat jejich zboží, požadují mít ucelenou nabídku, aby značka byla správně reprezentovaná. V té chvíli se  jedná o prostorově a hlavně finančně náročnou záležitost. Navíc jsem velmi rád, že se naší firmě podařilo získat obchodní zastoupení několika velmi významných světových výrobců. Naše velkoobchodní oddělení je tedy dodavatelem zboží i do jiných obchodů v celé České Republice, ale i na Slovensko."

Teď asi otázka, kterou nemohu nepoložit. Známé rčení "Co Čech, to muzikant" - platí to stále? A o co je největší zájem, co se prodává?

"Já myslím, že "Co Čech, to muzikant" stále platí. Mnoho lidí se naštěstí věnuje muzice a asi největší zájem je o kytary. Dá se říci, že je to lidový hudební nástroj. Kytara vhodně doplní jakýkoliv zpěv a příležitostí zahrát si je velmi mnoho. Je navíc snadno přenosná. Kytara je určitě nástroj, který pomáhá, aby staré přísloví stále platilo."

Dalo by se říct, že hodně lidí si hudbu, muziku spojuje s kapelami a mladými lidmi. Je to tak? Je nějaká věková skupina, která je mezi zákazníky zastoupená nejvíc?

"Nemyslím si, že je nějaká věková skupina, která převládá. Úplně pro ty nejmenší je nejoblíbenější flétnička, protože se jedná o malý nástroj, který se snadno ovládá a velmi brzy se na něm dá zahrát několik tónů. S postupujícím věkem si každý vybere nástroj, který se mu líbí. Můžou to být klávesy, elektrická kytara, piáno, bicí, některý z dechových nástrojů nebo třeba housličky. Nabídka je opravdu široká. Chodí k nám i lidé, kteří právě odešli do důchodu, mají víc času, a tak si konečně koupí svoji první "pořádnou" kytaru nebo klávesy. Věkové spektrum je skutečně široké. Hudební nástroje jsou zkrátka pro každého."

Za tu dobu, co v oboru působíte, jste si udělali jméno. Spolupracujete s nějakými velkými osobnostmi, známými kapelami nebo interprety?

"Samozřejmě ví o nás a občas si v našem obchodě i něco koupí. S kým úzce spolupracujeme, je například Míša Leicht, ale i spousta dalších zajímavých a šikovných muzikantů a kapel. Je velmi těžké jmenovat, nerad bych na někoho zapomněl. Z celebrit českého významu je to určitě David Koller, s kterým se poměrně často vídáme a spolupracujeme nebo například už mnoho let členové kapel Turbo a Odyssea. Kdykoliv v Plzni hraje pan Plíhal nebo pan Nohavica, vždy se u nás zastaví, stejně tak i řada dalších muzikantů z té nejvyšší ligy, například Buty. Mám radost z toho, že jsme historicky spolupracovali se spoustou zajímavých lidí a stále přibývají nové kapely."

Říká se, že ti špičkoví muzikanti, mají i špičkové požadavky. Sháněli jste nějakou specialitu, třeba právě pro některé z těchto klientů?

"Konkrétně pro pana Holase z Čechomoru. Tomu jsme dodávali elektrické housličky přímo od amerického výrobce. Jednalo se o velkou specialitu, elektrické housle spojené se syntetizátorem. Dokáží hrát nejen jako standardní housle, ale třeba i jako piano, klarinet nebo zahrají  jakýkoliv jiný zvuk, který si jen dokážete představit.“

Začínali jste po revoluci, takže v době, kdy začaly postupně vznikat nejrůznější kapely. Je v tomto smyslu patrný vývoj? Myslím tím z hudebního hlediska výkonů muzikantů.

"Já myslím, že ano. Mladá generace dnes hraje daleko suverénněji. A vlastně možná i líp. Odůvodňuji si to tím, že mají lepší přístup k informacím a tím i větší rozhled, než před lety. Dnes není problém získat notový zápis nebo tabulaturu, poslechnout si detailně nějaké sólo nebo skladbu. Vše je snadno dostupné. Proto i výuka a zvládnutí nástroje probíhá mnohem snadněji. Když dneska slyším některé mladé kluky, jak hrají, tak je to opravdu paráda. "

Už jsme mluvili o známých umělcích, kteří s vámi spolupracují. Dokážete ale třeba vypíchnout nějakou raritu z pohledu ceny? Co nejdražšího jste třeba prodali?

"Právě harfa, jak jsem se o ní již zmínil, stála přes půl milionu. Ale záleží to na druhu nástroje. Prodali jsme například také klasickou španělskou kytaru za 150 tisíc i elektrické kytary okolo sto tisíc. Prodali jsme také několik křídel a tam je ta cena podobná jako u harfy, okolo půl milionu. Je jasné, že špičkové nástroje jsou velmi drahé, ale myslím si, že vše není jen o ceně. Jakmile jakýkoliv hudební nástroj přesně slouží svému účelu a dělá radost, je to k nezaplacení."

Podrobnosti najdete také na www.houdek.cz.

FOTO: QAP.CZ

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT