12.12.2024 9:49
11.12.2024 15:28
Obří loutky, světelná show a dechberoucí představení. Plzeň v roce 2025 bude žít kulturou
11.12.2024 14:24
Šumavský Špičák zahájí o víkendu lyžařskou sezonu! Využijte slevy na skipasy
Silničáři v Plzeňském kraji jsou v posledních dnech v pohotovosti
Úřad Plzeňského kraje oznámil, kolik materiálu se v regionu použilo k údržbě silnic na konci loňského roku. Oproti roku 2017 šlo o nižší spotřebu. Zima ale zdaleka nekončí.
Zimní období na silnicích začalo od prvního listopadu a během 11. a 12. měsíce loňského roku se spotřebovalo přes 13 tisíc tun posypového materiálu. V roce 2017 to bylo o 800 tun více.
Za měsíce listopad a prosinec roku 2018 vozidla zimní údržby najela celkem 209 847 km a spotřebovala více jak jeden a půl milionu litrů solanky.
Spotřeba materiálu v číslech:
• posypová sůl: 7 877 tun
• drť: 4 308 tun
• škvára, struska: 1136 tun
• solanka: 1 547 362 litrů
Před rokem, v listopadu a prosinci 2017, přitom silničáři najeli 268 454 km a spotřebovali 6 878 tun posypové soli, 5 502 tun drtě, 1 751 tun škváry a strusky a 1 843 088 litrů solanky.
"Pluhování sněhové pokrývky a posyp komunikací chemickými či inertními materiály se na základě plánu zimní údržby provádí na 115 okruzích (chemický posyp 79 okruhů, inertní posyp 34 okruhy a pluhování 2 okruhy)," říká René Zeithaml z krajského úřadu.
Zimní údržbu provádí Správa a údržba Plzeňského kraje na 4 616 km silnic II. a III. tříd Plzeňského kraje a na základě smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic i na 416 km silnic I. tříd v rámci kraje.
Správa a údržba silnic Plzeňského kraje udržuje:
• 416 km na údržbu silnic I. třídy
• 1 502 km krajských silnic II. třídy
• 3 114 km krajských silnic III. třídy
"Výjimečnou situací, kdy bylo náročné zvládnout zimní údržbu, byl namrzající déšť 30. listopadu 2018, kdy při velmi nízkých teplotách povrchu silnic docházelo k okamžitému namrzání dešťových srážek. Za této situace je i chemický posyp málo účinný vzhledem k velkému úletu a odplavení posypové soli z povrchu silnice," sděluje René Zeithaml.
Tiskový mluvčí dodává, že velké problémy při zimní údržbě způsobují také bezohlední a nezkušení řidiči, zvláště potom řidiči kamionové dopravy. "Řidiči přeceňují své schopnosti, zkušenosti a v kritických úsecích ve většině případů zablokují buď jeden nebo dokonce oba pruhy silniční komunikace. Tím znemožní průjezd sypače a zamezí udržování úseku silnice. Následné vyproštění vozidla sebou přináší zbytečné komplikace a zdržení ostatních účastníků silničního provozu," říká René Zeithaml.
FOTO: ilustrační