14.12.2024 17:34
14.12.2024 12:23
Betlém na náměstí Republiky už brzy doplní Jezulátko. Tradiční průvod vyjde od biskupství
14.12.2024 10:12
Tragická dopravní nehoda u Plzně. Chodec střet s vozidlem nepřežil
V příštím roce budou na železnicích Plzeňského kraje jezdit soukromí dopravci
Už v listopadu se České dráhy dozví, že Plzeňský kraj jim chce nasadit na některé tratě konkurenci. Bude vyhlášeno výběrové řízení na dvě tratě v Plzeňském kraji. Podle hejtmana Chovance se sice neušetří, ale cestující se konečně dočkají komfortu.
Už v příštím roce se zřejmě železničních tratích Plzeňského kraje dočkáme soukromého dopravce. Plzeňský kraj chce totiž konečně vyhlásit výběrové řízení na dvě tratě svého regionu a postupně až na čtvrtinu všech tratí. V listopadu se to oficiálně dozví i České dráhy, které podle hejtmana Milana Chovance nedokáží zabezpečit dostatečný komfort pro cestující.
První výběrové řízení bude vyhlášeno ještě letos, aby měl vítěz veřejné soutěže rok čas na to, aby se kvalitně připravil. Soutěžit se bude o provozování tratí Plzeň - Horažďovice a Plzeň - Planá. Soukromník by se měl tak objevit na těchto kolejích už koncem příštího roku.
Proč soukromník a ne ČD?
"Veřejná soutěž peníze neušetří, protože zhruba 70 % nákladů na železniční dopravu jsou režijní náklady," vysvětluje hejtman Milan Chovanec. "Ale vzhledem k tomu, že České dráhy jsou podle mne proti zahraničí podhodnocené a tím nemají tak velké zisky, nejsou schopny poskytovat dostatečně komfortní přepravu," dodává Chovanec. Naráží tím na vzhled, stáří, čistotu a kvalitu našich vlaků. To soukromý dopravce dokáže zajistit čistý, vytopený a novější vůz, kde cestující čeká například i wifi připojení.
V příštím roce bude vyhlášen tendr na budějovickou a chebskou trať. Výjimkou bude domažlická trať, protože tam ČD nasazují nové vlaky. Do roku 2019 čeká pokrytí soukromými dopravci 60% tratí Plzeňského kraje.
Soukromý dopravce bude mít s krajem smlouvu zhruba na 10 let.
Celkově na rok 2012 počítá Plzeňský kraj s tím, že omezení na tratích budou, bez ohledu na dopravce. Dostanou totiž o 50 milionů korun méně. To sice není v celkovém objemu 540 milionů na železniční dopravu likvidační, ale bude to rozhodně znamenat omezení zhruba 22% spojů. To se projeví už v červnových jízdních řádech.