Západní obchvat Plzně klepe na dveře, dohoda podepsána

07.10.2010 3:15

Ve středu 6. října podepsali slavnostně představitelé města, primátor Pavel Rödl, a kraje, hejtman Milan Chovanec, dohodu o spolupráci na stavbě Městského okruhu. Jeho první etapa tzv Západní okruh už je za dveřmi, Plzni se hodně odlehčí v provozu. Kolik stavba stojí a kdy je reálná pro vás zjišťoval QAP.

mapka obchvat
podpis dohody o Západním obchvatu Plzněprimátor Rödl a hejtman Chovanecmapka obchvat

Že Plzeň trpí přemírou aut, která městem projíždějí, je známá věc. Co ale s tím dělat? Obchvat nebo průtah Plzní, toť otázkou pro odborníky i ekology. Nakonec se všichni shodli na tom, že Městský okruh je třeba a bude. Akce Městský okruh se začala rozjíždět a ve středu 6. října byla završena možná spíš reálně započata podepsáním Koordinační smlouvy mezi Plzeňským krajem a městem Plzeň. Podpisy na smlouvě patří primátoru Rödlovi a hejtmanu Chovancovi. Více o Západním obchvatu, první etapě stavby, zjistil pro vás QAP.

Územní plán, kde se počítá s okruhem, je na světě od roku 1995. Pak se nějakou dobu spekulovalo o tom, zda průtah městem či jeho obchvat. A od roku 2004 se začalo s přípravami na stavbu. V současné době se čeká na stavební povolení, mělo by být do konce roku. Pak ještě vyhásit výběrové řízení na stavbu a kopnout by se mělo na přelomu léta a podzimu. Stavba by měla být hotová za dva roky. "Úsek je dlouhý asi necelých 2,5 km, propojuje silnici č. 26 s Křimickou. Stavba už byla léta v územním plánu, ale pořád jsme váhali, jestli ten průtahnebo obchvat. Nakonec jsme nechali udělat studii, která prokázala, že Plzeň nutně potřebuje obojí. Městu se pak po dokončení i druhé etapy výrazně uleví a odlehčí se mnoha komunikacím i obytným částem města," řekl ředitel Krajské správy a údržby silnic (KSÚS PK) Stanislav Liška.

Stavbě také předcházela majetkové vyrovnání s majiteli pozemků, které muselo město odkupovat. Byly vykoupeny pozemky za více než 170 milionů korun.

Kolik to bude stát?

Stavba se odhaduje na 1 miliardu korun. To je zruba celý rozpočet města. Takže se na projektu bude podílet částkou 770 milionů KSÚS PK a 230 miliony město Plzeň. Na stavbu bude také podána žádost o dotaci z Regionálního operačního programu ROP NUTS II Jihozápad, kterou podá kraj začátkem roku 2011. Nikdo však nezaručí, že dotace bude.

Jaký bude Městský okruh?

Připravovaný městský okruh bude pokračovat na Křimickou, na ni se budou moci řidiči napojit na okružní křižovatce na Nové Hospodě, dále z Vejprnické ulice a ze zadních Skvrňan. Celý nový úsek silnice vyústí na Křimické ulici. Součástí nové komunikace bude cyklostezka, stezka pro chodce i nový chodník podél silnice včetně stavby mostu přes Slovanské údolí, trať ČD a Vejprnický potok v délce 315 metrů. Dále bude nutné na trase vybudovat 35 metrů opěrné zdi, 470 metrů protihlukové stěny, přeložit 550 metrů vodovodu, vybudovat dvě sedimentační nádrže s odlučovači kalů, novou kanalizaci v celé délce okruhu a veřejné osvětlení. Samozřejmostí stavby jsou úpravy okolí a výsadba zeleně.

První etapou je Západní obchvat. Ten propojí silnice I. tř. od Klatov, Domažlic, Karlových Varů a Mostu a také důležité silnice II. tř. od Nýřan a Stříbra. Tyto silnice jsou důležité pro tranzitní dopravu. Denně přes každou z nich jede 300 náklaďáků a na 1 000 osobáků. Důležité pro auta, která Plzná neprojíždějí ale mají tam start či cíl je, že Západní obchvat propojí průmyslové zóny Borská pole, Škoda, Domažlická a Křimice. Díky místním komunikacím se obchvat propojí také se sídlišti Skvrňany, Vinice a Severní předměstí. Po jeho dokončení snese obchvat intenzitu dopravy až 20 000 aut za den!

Jak se městu uleví?

Zprovoznění Západního obchvatu ulehčí už některým obytným zónám, které protínají silnice. Největší pokles dopravy se očekává na komunikacích nejbližších západnímu okruhu. Tedy na Křimické ulici v Předních Skvrňanech, kde je možné denně očekávat pokles až o 8 000 vozidel, což je víc jak polovina dnešního počtu. O něco nižší pokles dopravy zaznamená Vejprnická a Domažlická ulice. Škodná nebude ani vzdálenější Klatovská. Z té by mělo také zmizet několik tisíc aut na Západní okruh.

Co další etapa?

Už v květnu se začalo s odkupem dalších pozemků na tuto etapu. Dosud ale není jasné, zda bude na druhou část stavby získána dotace z EU, takže finance se zatím nejeví jasně. "Bez evropských prostředků to bude velmi složité až skoro nemožné. Pokud by byla druhá etapa placena krajem, neutáhneme to bez velkého úvěrového zatížení. Ale vše je ještě ve hvězdách," řekl hejtman Milan Chovanec. Jisté je, že bez druhé etapy neplní ta první tu svou funkci. Ale není v silách města a kraje zcela ovlivnit všechno dění.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT