14.07.2025 17:37
14.07.2025 13:08
Barevné kroje, tanec i tradice. Klatovy žily folklorem – FOTKY
14.07.2025 8:46
Plzeň zaplavily Corvetty. Podívejte se na FOTKY z mezinárodního srazu
Černá tramvaj apeluje na svědomí cestujících
Dopravní podniky v Plzni zahájily kampaň proti černým pasažérům nazvanou Nemám černý svědomí. Tato kampaň je z dílny režiséra a herce Viléma Dubničky a Plzní ji bude propagovat hlavně "černá tramvaj".
Až uvidíte po Plzni jezdit "černou tramvaj" s nápisem Nemám černé svědomí, pak jste potkali hlavní nástroj stejnojmenné kampaně Plzeňských městských dopravních podniků. Ty totiž vytáhly do boje proti černým pasažérům a na pomoc si vzaly známého plzeňského režiséra a herce Viléma Dubničku.
Právě Vilém Dubnička je autorem celé kampaně Nemám černý svědomí. Jde o unikátní kampaň, která by vám měla sáhnout do svědomí, zda zaplatíte jízdenku za cestu MHD. "Zaměřil jsem se především na ty lidi, kteří nastupují do vozu MHD s myšlenkou, Dám ji to nebo nedám?. Nejde o notorické neplatiče, na ty já nedosáhnu," vysvětluje cílovou oblast autor kampaně Vilém Dubnička. "Jde o to, že vás nenapadne, že jet bez lístku MHD je stejné, jako kdybyste šli bez lístku do divadla," podotkl Dubnička s tím, že stejně jako divadlo i dopravní podniky jsou slušná firma, která chce prosperovat.
Patronem kampaně jsou například festival Finále, Divadelní léto pod plzeňským nebem nebo HC Plzeň 1929. "Ti také poskytují služby, jako dopravní podniky a to je třeba, aby si cestující uvědomili," doplňuje Vilém Dubnička. "Kamarádi, když se dozvěděli, že dělám tuhle kampaň, tak se mi smáli, že to už rovnou můžu přesvědčovat lidi, aby platili daně," směje autor kampaně. "Sám jsem taky kdysi jezdil načerno a je to nepříjemný pocit ta jízda bez lístku. Vždyť těch 18 korun za lístek je vlastně takový malý odpustek za tu klidnou cestu," myslí si Dubnička.
Kromě spotů, které poběží i v rádiích, bude až do března 2013 brázdit Plzeň černá tramvaj s nápisem Nemám černý svědomí. Ta upozorňuje i prostřednictvím letáků uvnitř na to, kam až se můžete díky jízdě načerno dostat.
Přichází PMDP černými jízdami o hodně?
Za rok 2011 evidovaly PMDP na 36 000 pohledávek v hodnotě 28 700 000 korun. "Za takových 20 milonů jsme schopni pořídit jednu běžnou tramvaj nebo čtyři dvanáctimetrové autobusy," upozorňuje na ztrátu z kasy podniku jeho Michal Kraus.A to ještě podle Michala Krause loňská čísla nebyla tak vysoká. "Mnoho revizorů bylo v pracovní neschopnosti vlivem úrazu po napadení pasažéry. Proto jsme neevidovali vyšší počet záchytů," vysvětluje Kraus.
S jízdou načerno je to stejné jako s kouřením. "Když kouříte, automaticky snad počítáte s tím, že můžete dostat rakovinu. Když jedete načerno, může vás chytit revizor," přirovnává Vilém Dubnička.
Podpořit nejen kampaň by měli také revizoři v nových, viditelných uniformách. Více o nich čtěte zde.
Nově bude v plzeňských vozech také platit termín "šedý pasažér", více čtěte zde.