"Chytrých" projektů v Plzni bude přibývat! Chce být Smart City

12.10.2016 17:34

Širší využití Plzeňské karty, ale i dálkové sledování parkovacích míst nebo například simulace dopravy při uzavírkách. To je jen výčet projektů, které se plánují v rámci konceptu "Smart City".

platba kartou v MHD

Pro naplňování konceptu "Smart City" nebo-li "Chytrého města" se Plzeň rozhodla už v minulosti. V praxi to pro obyvatele znamená soubor řady projektů, které budou usnadňovat život. Dá se do toho počítat například veřejná wifi zdarma, ale i široké využití Plzeňské karty nebo internetová komunikace s úřady.

Vedení města nyní oficiálně představilo podobu konceptu do budoucna. Obdobných projektů by mělo v budoucnu ještě přibýt. Do konce roku si tak Plzeň například vybuduje svoji síť internetu věcí, spustí model pracující s daty v dopravě a simulující různé dopravní situace na území města a další.

"Technologické novinky zpříjemňují život Plzeňanům už několik let, a to v MHD, při jednání s úřady, při vyhledávání informací a podobně. Rozšiřujeme například wifi zdarma na veřejná prostranství, kdy síť používá průměrně kolem 500 uživatelů denně a za měsíc se v ní přenese 1,5 TB dat. Funguje aplikace ‚Plzni.to‘ umožňující nahlašovat závady na městském mobiliáři, zpřístupnili jsme aplikaci pro žádosti o vyjádření k sítím, máme rozklikávací rozpočet a další. Na řadě velkých záměrů nyní pracujeme,“ uvedl primátor Martin Zrzavecký, který plzeňský koncept zastřešuje.

Doslova souborem chytrých projektů je v Plzni veřejná doprava. Krom zprovoznění dynamického dispečinku se to týká například i zavedení inteligentních zastávek. "Výborně zvládnutým projektem nejen v oblasti mobility, který lze směle zahrnout pod značku smart, je Plzeňská karta. Ta je po deseti letech fungování prověřeným produktem, který se chystáme posouvat dál. Chceme se zaměřit na městské služby a rozšířit stávající možnosti užití Plzeňské karty mimo dopravu. Cílem je, aby občané města mohli Plzeňskou kartu využít kromě hrazení vstupů do bazénu, zoo, také k identifikaci v městské, univerzitní i studijní vědecké knihovně a k zpřístupnění a úplatě dalších městem zajišťovaných služeb,“ řekl Michal Kraus, předseda představenstva Plzeňských městských dopravních podniků.

V rámci konceptu by mělo být město také co možná nejvíc ekologické. V souvislosti s MHD to znamená víc vozů na alternativní pohony. Ve zkušebním provozu jsou déle než rok i dva elektrobusy a v příštím roce by měly být dopravnímu podniku dodány první trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem namísto dieselových.

Předvídání následků omezení v dopravě! Chystá se unikátní model, který situace ukáže dopředu...

Velkou novinkou, která by měla posloužit zejména pro předcházení kolapsů kvůli různým uzavírkám a omezením, je speciální model , který připravila Správa informačních technologií spolu se Západočeskou univerzitou. Model totiž dokáže simulovat situaci v dopravě, ukáže, jak se bude doprava na území města vyvíjet v případě, že se například zúží průjezd po komunikaci ze dvou do jednoho pruhu, při nehodě a podobně.

Model poslouží jako podklad pro řešení aktuální situace, stejně tak třeba pro koordinaci počtu staveb na území města. "Data jsme získali od Správy veřejného statku města Plzně, která má pod semafory na křižovatkách zařízení, jež počítají projíždějící vozidla,“ vysvětlil Luděk Šantora.

FOTO: Magistrát města Plzně

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT