11.12.2024 13:01
11.12.2024 8:45
Na D5 havaroval kamion, skončil mimo vozovku - FOTKY
10.12.2024 13:41
V Plzni se pokračuje v opravách radnice – FOTKY
Do Plzně vjíždí o třetinu víc kamionů než před deseti lety
Plzeň si nechala udělat rozsáhlý dopravní průzkum. Sledoval se především vývoj tranzitní dopravy. I když obchvat městu pomohl, aut v provozu stále přibývá.
Do Plzně denně vjíždí 93 tisíc vozidel, z toho je 3,6 tisíce nákladních vozidel a tři tisíce kamiónů. Stejný počet z města vyjíždí. Vyplývá to z nového průzkumu, který si město nechalo udělat. Podíl tranzitní dopravy na vjezdech do města je v průměru dvacet procent z celkového počtu.
Průzkum probíhal v průběhu května, teď jsou na světě kompletní výsledky. V průběhu průzkumu bylo v Plzni celkem 24 stanovišť. Součástí byl i průzkum nákladní dopravy směřující dovnitř nebo ven z průmyslové zóny Borská pole.
Ukázalo se, že otevření dálničního obchvatu v roce 2006 výrazně změnilo množství tranzitní dopravy v Plzni. "Tranzit vozidel ve směru západ – východ, tedy Domažlická – Rokycanská a zpět, se za posledních deset sice zvýšil o 28 %, nákladní doprava o 20 %, podstatné ovšem je, že absolutní hodnoty tranzitu Plzní představují jen zhruba 2,5 % intenzity dopravy na obchvatu dálnice D5. Dálniční obchvat významně snižuje dopad tranzitní dopravy na trase Praha – Rozvadov na město Plzeň," říká mluvčí města Eva Barborková.
Naopak intenzita na dálnici D5 v tunelu Valík se v období let 2007 až 2017 zvýšila z 21 400 na 38 000 vozidel za den, objem dopravy na dálničním obchvatu tedy vzrost o 78 %.
„Takto rozsáhlý průzkum dopravy se uskutečnil poprvé v roce 2007, rok po otevření dálničního obchvatu. Město tedy mohlo po deseti letech porovnat data z obou průzkumů. Od roku 2007 stoupla intenzita dopravy na vstupech do města o 19 procent, podíl tranzitní dopravy na vstupu do města se v průměru zvýšil ze 14 na 20 procent, u kamionů jde o nárůst o 33 %. Nejsilněji jsou zatíženy vjezdy do města po dálničním přivaděči kolem Nové Hospody, kde projede denně v obou směrech 23,4 tisíc vozidel, z toho 1460 nákladních souprav. Po dalších dálničních přivaděčích, tedy Rokycanské ulici a ulicí U Seřadiště na Slovanech, projede denně v obou směrech na 21 tisíc vozidel. Po Rokycanské je to 750 nákladních souprav, po ulici U Seřadiště 360 nákladních souprav, tedy kamionů,“ vysvětlil náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Petr Náhlík.
Nejvíc zatížený je provoz městem ve směru východ – západ, je to přibližně 940 vozidel za den, z toho 180 nákladních souprav. Do průmyslové oblasti Borská pole a do areálu Škoda z Borské ulice vjede denně na 860 kamionů, stejný počet i odjede z této oblasti. Nejvíce kamionů přijíždí do Plzně ve směru od silnice I/26, tedy po Domažlické ulici po přivaděči od D5 západ, v jednom směru je to 365 kamionů.
"Pro život v centru města je podstatné, že vyhodnocení tranzitní dopravy také potvrdilo, že ve vnitřním kordonu, to znamená na úrovni ulic U Trati, Sirková, sady Pětatřicátníků poklesla intenzita dopravy od roku 2008 do roku 2016 o pět procent. Na vnějším kordonu města, tedy na úrovni ulic Folmavská, Částkova, Masarykova a Studentská došlo k sedmiprocentnímu nárůstu intenzity dopravy. Tranzit ve směru západ – východ (Domažlická – Rokycanská) se zvýšil o 28 procent, nákladní o 20 procent. Osvědčilo se tedy vybudování trasy propojující Rokycanskou ulici – most Nad nádražím – Železniční – most Milénia – ulice U Trati – Belánka – Borská ulice – Folmavská. Dokončení této spojnice přináší centru města výrazné úlevy,“ doplnil Petr Náhlík.
Další významné odlehčení provozu v Plzni pomůže až vybudování západní a východní části městského okruhu.
Za poslední roky významně narostl i počet aut na počet obyvatel...
Na dopravní situaci v Plzni se samozřejmě ve velkém podepisuje i změn aživotního stylu. Stupeň automobilizace narostl o 16 %. V Plzni stoupl od roku 2007 do roku 2016 ze 431 na 500 vozidel na tisíc obyvatel. Na každé dva občany města tedy připadá jedno vozidlo.
Ruku v ruce s tím jde i nárůst počtu obyvatel, kteří se stěhují nejen do Plzně, ale také do nejbližšého okolí, tedy do takzvané plzeňské aglomerace. Ta představuje zhruba třetinu území kraje. V současné době v ní žijí dvě třetiny obyvatel Plzeňského kraje. Velká část z nich dojíždí za prací do Plzně.
FOTO: ilustrační