Dopravní podniky získaly další historickou tramvaj. Oprava vyjde na miliony - FOTKY

03.10.2018 13:22

Dopravní podniky v Plzni mají další historickou tramvaj, která se v budoucnosti objeví přímo na kolejích. Do Plzně dorazila před nedávnem. Náklady na opravy budou vysoké...

foto-qap-cz (16)
foto-qap-cz (16)foto-qap-cz (3)foto-qap-cz (4)foto-qap-cz (5)foto-qap-cz (7)foto-qap-cz (10)foto-qap-cz (11)foto-qap-cz (12)foto-qap-cz (13)foto-qap-cz (15)foto-qap-cz (18)foto-qap-cz (17)foto-qap-cz (19)foto-qap-cz (21)foto-qap-cz (23)foto-qap-cz (25)foto-qap-cz (26)

Plzeňské dopravní podniky mají další historickou tramvaj, která po opravě vyjede na koleje v Plzni. Zatím ale není jasné, kdy to bude. Shání se firma, která se oprav ujme. Jisté je, že náklady budou v řádech milionů.

Tramvaj vyrobenou v roce 1929 získaly PMDP od pražských dopravních podniků. Před nedávnem byl historický vůz přepravený do Plzně a teď ho čeká renovace. Tramvaj výrobce Ringhoffer byla v provozu do roku 1974, následně byla přestavěná na služební vůz. Fungovala tak až do roku 1986, kdy byla definitivně vyřazena z provozu a umístěna do depozitáře muzea MHD v Praze Střešovicích.

Teď už sídlí v depu na Slovanech a čeká na generální opravy. "Vzhledem k tomu, že do vozovny ve Střešovicích to přijelo vlastní silou, tak doufáme, že nebudou jednotlivé díly v takovém stavu, aby se musely vyrábět repliky a že budou opravitelné. Nicméně my s takovými opravami zkušenosti nemáme.V roce 1995 jsme k 700. výročí založení Města Plzně rekonstruovali ´Křižíka´(pozn. red.: tramvaj Křižík a Brožík číslo 18 z roku 1899), ale dělala to pro nás dodavatelská firma. Jednalo se o kompletní rekonstrukci a rozsah byl úplně odlišný. Postavila se v podstatě replika dřevěné skříně, protože nebylo možné použít tu původní," říká Jiří Trnka, který má na starost historický vozový park PMDP, s tím, že v tuto chvílí není ještě jasné, co všechno se bude na voze opravovat.

foto-qap-cz (26)

Kdy bude provozuschopná a objeví se na kolejích v provozu, se nedá odhadnout. "V tuto chvíli hledáme vhodného partnera, který by nám s opravou pomohl," vysvětluje Jiří Trnka. "Těžko se predikuje datum, kdy to bude hotové. Záleží na jednotlivých komponentech, které bude potřeba servisovat."

Ačkoliv dopravní podniky v Plzni v příštím roce slaví 120 let od založení, slavnostního vyjetí z depa se opravená tramvaj v roce 2019 s téměř jistotou nedočká.

Zatím se nedá ani odhadnout, kolik opravy spolknou. "U ´Křižíka´se celkové náklady na opravu pohybovaly kolem pěti milionů. To ale bylo před dvaceti let. Dnes je situace úplně jiná. Obávám se, že cena bude vyšší. Nicméně těžko se to v tuto chvíli odhaduje," uzavírá Jiří Trnka.

V Plzni v minulosti jezdilo celkem 22 vozů Ringhoffer. Už v roce 1929 byly dodány hned dva nové vozy. Následně se ale jednalo spíš o ojeté tramvaje z Prahy. Poslední vůz byl v Plzni evidovaný pod číslem 89 a byl v roce 2000 prodán.

foto-qap-cz (23)

FOTO: QAP.CZ

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT