14.12.2024 10:12
14.12.2024 8:28
Plzeň má rekordní rozpočet na rok 2025. Investovat se bude do DEPO2015 i dopravy
13.12.2024 17:56
Přepadení pošty v Tlučné, pachatel byl ozbrojen
Dopravní podniky získaly další historickou tramvaj. Oprava vyjde na miliony - FOTKY
Dopravní podniky v Plzni mají další historickou tramvaj, která se v budoucnosti objeví přímo na kolejích. Do Plzně dorazila před nedávnem. Náklady na opravy budou vysoké...
Plzeňské dopravní podniky mají další historickou tramvaj, která po opravě vyjede na koleje v Plzni. Zatím ale není jasné, kdy to bude. Shání se firma, která se oprav ujme. Jisté je, že náklady budou v řádech milionů.
Tramvaj vyrobenou v roce 1929 získaly PMDP od pražských dopravních podniků. Před nedávnem byl historický vůz přepravený do Plzně a teď ho čeká renovace. Tramvaj výrobce Ringhoffer byla v provozu do roku 1974, následně byla přestavěná na služební vůz. Fungovala tak až do roku 1986, kdy byla definitivně vyřazena z provozu a umístěna do depozitáře muzea MHD v Praze Střešovicích.
Teď už sídlí v depu na Slovanech a čeká na generální opravy. "Vzhledem k tomu, že do vozovny ve Střešovicích to přijelo vlastní silou, tak doufáme, že nebudou jednotlivé díly v takovém stavu, aby se musely vyrábět repliky a že budou opravitelné. Nicméně my s takovými opravami zkušenosti nemáme.V roce 1995 jsme k 700. výročí založení Města Plzně rekonstruovali ´Křižíka´(pozn. red.: tramvaj Křižík a Brožík číslo 18 z roku 1899), ale dělala to pro nás dodavatelská firma. Jednalo se o kompletní rekonstrukci a rozsah byl úplně odlišný. Postavila se v podstatě replika dřevěné skříně, protože nebylo možné použít tu původní," říká Jiří Trnka, který má na starost historický vozový park PMDP, s tím, že v tuto chvílí není ještě jasné, co všechno se bude na voze opravovat.
Kdy bude provozuschopná a objeví se na kolejích v provozu, se nedá odhadnout. "V tuto chvíli hledáme vhodného partnera, který by nám s opravou pomohl," vysvětluje Jiří Trnka. "Těžko se predikuje datum, kdy to bude hotové. Záleží na jednotlivých komponentech, které bude potřeba servisovat."
Ačkoliv dopravní podniky v Plzni v příštím roce slaví 120 let od založení, slavnostního vyjetí z depa se opravená tramvaj v roce 2019 s téměř jistotou nedočká.
Zatím se nedá ani odhadnout, kolik opravy spolknou. "U ´Křižíka´se celkové náklady na opravu pohybovaly kolem pěti milionů. To ale bylo před dvaceti let. Dnes je situace úplně jiná. Obávám se, že cena bude vyšší. Nicméně těžko se to v tuto chvíli odhaduje," uzavírá Jiří Trnka.
V Plzni v minulosti jezdilo celkem 22 vozů Ringhoffer. Už v roce 1929 byly dodány hned dva nové vozy. Následně se ale jednalo spíš o ojeté tramvaje z Prahy. Poslední vůz byl v Plzni evidovaný pod číslem 89 a byl v roce 2000 prodán.
FOTO: QAP.CZ