12.12.2024 13:38
12.12.2024 12:11
V objektu v ulici Pod Všemi svatými v Plzni na Roudné vznikne evakuační středisko
12.12.2024 11:12
Čtrnáctiletí chlapci utekli při vycházce. Pátrá po nich policie
Hledáme nejoptimálnější tramvaje pro linku 4, říká náměstek Zarzycký
Unikátní tramvaje dlouhé přes 40 metrů by mohly jezdit na nejvytíženější tramvajové lince v Plzni. Dopravní podniky zahájily předběžná jednání s dodavateli velkokapacitních vozů.
Cílem je zefektivnit provoz na nejvytíženější tramvajové lince 4. Poptávaná konfigurace tramvají v délce 38 až 42 metrů by byla v České republice unikátní.
Provoz tramvají patří mezi nejekologičtější způsob městské veřejné dopravy. PMDP provozují tři tramvajové linky, na které vypravují celkem 114 tramvají a snaží se co nejefektivnějším způsobem zajistit obnovu vozového parku. K už zasmluvněné dodávce až sedmi středněkapacitních a až 22 obousměrných vozidel hledají PMDP optimální tramvaje pro linku 4.
Linka 4 dlouhodobě patří mezi nejvytíženější linky v republice a v plzeňském provozu má zcela výjimečné postavení. "Ranní interval linky je zkrácen až na dvě minuty, což v provozu naráží na technické možnosti světelné signalizace. Může tak docházet i k nepravidelnostem v provozu a sjíždění více vozů za sebou. Zpožděný spoj pak bývá přeplněný a následující spoje jedou poloprázdné,“ popisuje Miroslav Macháň, dopravně provozní ředitel PMDP, a dodává: "V prosinci minulého roku proběhlo zkušební zařazení soupravy v délce 45 metrů do standardního provozu na linku 4 a potvrdilo možnost uvažovat v budoucnosti právě směrem k velkokapacitním tramvajím. Ty pak v konečném důsledku napomohou plynulému provozu a umožní zefektivnit provoz na této páteřní lince.“
Obnova vozového parku tramvají probíhá cyklicky přibližně po 25 až 30 letech. PMDP jsou aktuálně ve velmi citlivé fázi, kdy v následujících 10 letech skončí životnost 72 tramvají, jejichž nahrazení je nezbytné pro další fungování veřejné dopravy v Plzni. "Otevřením otázky velkokapacitních tramvají se pro nás i pro město Plzeň nabízí příležitost zařadit se mezi západoevropská města, která podporují provozně efektivnější dlouhé tramvaje. Ty pak ve výsledku vyjdou levněji, jsou úspornější a komfortnější pro cestující, aniž by finančně zatížily dopravní podnik či město Plzeň více než klasická souprava dvou vozů,“ říká Roman Zarzycký, první náměstek primátora a předseda představenstva PMDP.
Dopravní podniky teď mapují možnosti dodavatelů tak, aby mohlo dojít k dalšímu posouzení vhodnosti velkokapacitních tramvají pro Plzeň a eventuálně i k jejich nákupu.
Nedílnou součástí úvah nad velkokapacitními tramvajemi je dostatečné zázemí pro údržbu a odstav. Během rekonstrukce vozovny Slovany, která začne letos, dojde k úpravám umožňujícím provoz velkokapacitních tramvají. Výhledově by bylo možné tyto vozy využít také pro provoz na uvažované tramvajové trati na Vinice.
FOTO: ilustrační