Hledáme nejoptimálnější tramvaje pro linku 4, říká náměstek Zarzycký

10.06.2020 12:20

Unikátní tramvaje dlouhé přes 40 metrů by mohly jezdit na nejvytíženější tramvajové lince v Plzni. Dopravní podniky zahájily předběžná jednání s dodavateli velkokapacitních vozů.

3

Cílem je zefektivnit provoz na nejvytíženější tramvajové lince 4. Poptávaná konfigurace tramvají v délce 38 až 42 metrů by byla v České republice unikátní.

Provoz tramvají patří mezi nejekologičtější způsob městské veřejné dopravy. PMDP provozují tři tramvajové linky, na které vypravují celkem 114 tramvají a snaží se co nejefektivnějším způsobem zajistit obnovu vozového parku. K už zasmluvněné dodávce až sedmi středněkapacitních a až 22 obousměrných vozidel hledají PMDP optimální tramvaje pro linku 4.

Linka 4 dlouhodobě patří mezi nejvytíženější linky v republice a v plzeňském provozu má zcela výjimečné postavení. "Ranní interval linky je zkrácen až na dvě minuty, což v provozu naráží na technické možnosti světelné signalizace. Může tak docházet i k nepravidelnostem v provozu a sjíždění více vozů za sebou. Zpožděný spoj pak bývá přeplněný a následující spoje jedou poloprázdné,“ popisuje Miroslav Macháň, dopravně provozní ředitel PMDP, a dodává: "V prosinci minulého roku proběhlo zkušební zařazení soupravy v délce 45 metrů do standardního provozu na linku 4 a potvrdilo možnost uvažovat v budoucnosti právě směrem k velkokapacitním tramvajím. Ty pak v konečném důsledku napomohou plynulému provozu a umožní zefektivnit provoz na této páteřní lince.“

Obnova vozového parku tramvají probíhá cyklicky přibližně po 25 až 30 letech. PMDP jsou aktuálně ve velmi citlivé fázi, kdy v následujících 10 letech skončí životnost 72 tramvají, jejichž nahrazení je nezbytné pro další fungování veřejné dopravy v Plzni. "Otevřením otázky velkokapacitních tramvají se pro nás i pro město Plzeň nabízí příležitost zařadit se mezi západoevropská města, která podporují provozně efektivnější dlouhé tramvaje. Ty pak ve výsledku vyjdou levněji, jsou úspornější a komfortnější pro cestující, aniž by finančně zatížily dopravní podnik či město Plzeň více než klasická souprava dvou vozů,“ říká Roman Zarzycký, první náměstek primátora a předseda představenstva PMDP.

Dopravní podniky teď mapují možnosti dodavatelů tak, aby mohlo dojít k dalšímu posouzení vhodnosti velkokapacitních tramvají pro Plzeň a eventuálně i k jejich nákupu.

Nedílnou součástí úvah nad velkokapacitními tramvajemi je dostatečné zázemí pro údržbu a odstav. Během rekonstrukce vozovny Slovany, která začne letos, dojde k úpravám umožňujícím provoz velkokapacitních tramvají. Výhledově by bylo možné tyto vozy využít také pro provoz na uvažované tramvajové trati na Vinice.

FOTO: ilustrační

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT