Jsem příznivcem státních maturit, říká ředitel plzeňské ´stavárny´ Ing. Jaroslav Kunte

13.10.2010 19:45

Studenti si v těchto dnech vyzkoušeli nový způsob maturit v rámci takzvané Generálky maturit. Testy absolvovali také čtvrťáci ze Střední průmyslové školy stavební v Plzni, která je jednou z mála odborných středních škol, na kterou se dělají klasické přijímací zkoušky. Ředitel školy, Ing. Jaroslav Kunte státní maturity vítá.

Jaroslav Kunte, ředitel SPŠ stavební Plzeň

Generálky maturit začaly v pondělí na 1225 středních školách v České republice a pustilo se do nich více než 95 tisíc studentů. 120 z nich studuje na Střední průmyslové škole stavební v Plzni, jejíž ředitele Ing. Jaroslava Kunteho jsme vyzpovídali a položili mu i otázku, jak se jemu samotnému státní maturity zamlouvají.

Z jakých předmětů psali studenti Generálku maturit?

Všichni dělají češtinu a potom podle toho, co si zvolí, buď matematiku, angličtinu nebo němčinu.

Jako byly předměty rozděleny, každý den jeden?

Bylo to tak, že každý dělal zkoušku ze dvou předmětů, navíc zkouška z jazyka má dvě části, takže každý student se toho účastnil minimálně ve dvou dnech. První den byla čeština pro všechny a druhý den měli buď matematiku nebo jazyk. Zkoušky mají celkové schéma, to znamená, že je už dané, jak mají probíhat.

Měli jste možnost nahlédnout do testů předem?

Existují vzorové testy, které jsme samozřejmě měli možnost vidět, ale ten ostrý test, na kterém se dělá hlavní zkouška, ten byl doručen v zapečetěné zásilce, přesně jako při skutečných maturitách. Nepřipadá v úvahu, že by to někdo rozpečetil.

Odkdy studenti věděli, že budou tuto zkušební maturitu absolvovat?

Bylo to v druhé polovině loňského školního roku, jakmile jsme se o tom dozvěděli, dali jsme jim hned vědět.

Byla Generálka maturit pro studenty povinná, pokud se do nich přihlásila škola?

Jakmile se přihlásila škola, tak pro studenty v podstatě to bylo povinné. Samozřejmě, kdyby se někdo ke zkoušce nedostavil, tak to pro něj neznamená žádný postih, mohlo by se to maximálně počítat jako nějaké neomluvené hodiny. Je tam malá výjimka, ve čtvrtém ročníku jsou samozřejmě žáci, kteří tam propadli, těch se ta generálka netýká.

Zasáhla Generálka maturit nějak výrazně do výuky?

Přišli jsme v podstatě o dva vyučovací dny.

Jak Vy sám to hodnotíte, je dobře, že tahle generálka proběhla?

Určitě je to dobře. Já jsem velkým příznivcem státních maturit. Myslím, že je především dobře, že už konečně se ty maturity nějak zrealizují a je samozřejmě dobré, když si je žáci mohou vyzkoušet nanečisto. My jsme jedna z mála středních odborných škol, která ještě dělá přijímací zkoušky, i před nimi děláme takzvané zkoušky nanečisto, to znamená, že dáváme uchazečům možnost si ten proces dopředu vyzkoušet.

Jste zvědaví, jak generálky dopadnou?

Samozřejmě, že nás to zajímá, to je bez debaty, ale na druhou stranu, je potřeba říci, že účelem té generálky není testovat žáky a jejich znalosti, protože je teprve začátek roku a výuka ještě proběhne, takže znalosti nemusí být v tomto okamžiku relevantní. Účelem té generálky je vyzkoušet celý proces, všechny ty věci kolem toho. To, že si žáci vyzkouší práci s tím testem, prostředí, ve kterém se zkouší i atmosféru, je určitě také dobře, ale není to o tom, že se budou žáci testovat.

Jaký je vlastně rozdíl mezi těmito novými a starými maturitami?

V běžných maturitách žádné takové testy nejsou. Klasická školní maturita je postavená především na ústní zkoušce, kdežto tadyta společná je postavená především na písemných testech.

Myslíte, že budou pro studenty písemné testy příznivější, třeba kvůli tomu, že mohou být nervózní a u ústní zkoušky je to více ovlivní? U testů přitom mají možnost otázku vynechat a pak se k ní vrátit.

Určitě, z tohoto pohledu, je to pro studenta lepší, na druhou stranu to zkoušení zase může být v širším rozsahu u těch vyšších úrovních. Na ten test je 90 minut, tam se nemůže jít do větší šířky.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT