Linka 112 slavila narozeniny. Počty zneužití neklesají - FOTKY Z AKCE

12.02.2016 7:02

Zábavné odpoledne u příležitosti "narozenin" tísňové linky připravili hasiči Plzeňského kraje. Statistika je ale neúprosná: jen deset procent volání je skutečnou žádostí o pomoc.

FOTO_QAP_CZ (49)
FOTO_QAP_CZ (4)FOTO_QAP_CZ (5)FOTO_QAP_CZ (2)FOTO_QAP_CZ (6)FOTO_QAP_CZ (9)FOTO_QAP_CZ (14)FOTO_QAP_CZ (11)FOTO_QAP_CZ (23)FOTO_QAP_CZ (17)FOTO_QAP_CZ (28)FOTO_QAP_CZ (24)FOTO_QAP_CZ (35)FOTO_QAP_CZ (29)FOTO_QAP_CZ (40)FOTO_QAP_CZ (43)FOTO_QAP_CZ (53)FOTO_QAP_CZ (49)FOTO_QAP_CZ (61)FOTO_QAP_CZ (56)FOTO_QAP_CZ (66)FOTO_QAP_CZ (64)FOTO_QAP_CZ (67)FOTO_QAP_CZ (69)FOTO_QAP_CZ (76)FOTO_QAP_CZ (75)FOTO_QAP_CZ (82)FOTO_QAP_CZ (79)FOTO_QAP_CZ (87)FOTO_QAP_CZ (85)

Tradičně na 11. února připadají "narozeniny" tísňové linky 112. Ani v letošním roce se to neobešlo v Plzni bez oslavy, kterou uspořádali hasiči Plzeňského kraje. Právě pod dispečery hasičů linka 112 spadá. Odpoledne plné her si užily nejen děti, ale pobavit se dorazili i dospělí.

Narozeniny proběhly také v letošním roce v obchodním centru na Rokycanské a na oslavu přišli nejen ti, kteří mířili za nákupy. Také letos byla vyhlášená akce "Obrázek za obrázek", a tak se na sběrném místě velmi brzy začala hromadit řada obrázků od dětí s tématikou hasičů. Na oplátku si pak mohly děti vybrat jakýkoliv plakát nebo fotku s hasiči.

Dětem byla k dispozici řada soutěží a her v souvislosti s prevencí požárů, otestovat se mohly také v různých znalostech tísňových čísel nebo řešení nejrůznějších situací. K dispozici byla zároveň "fiktivní" telefonní linka a přímo na místě si tak mohli lidé vyzkoušet nahlášení například nehody nebo požáru.

Zlomyslná volání, ale i hra batolat s telefony nebo záměna s mobilním operátorem. To jsou časté důvody "planých" volání na 112!

Linka 112 je poměrně hodně využívaná. Drtivá většina hovorů, které hasiči v operačním středisku přijmou, jde právě přes ni. "V minulém roce operační středisko HZS Plzeňského kraje přijalo na tísňových linkách téměř 200 tisíc volání. Z toho 87% volajících vytáčelo tísňovou linku 112, ostatní volali na národní tísňovou linku 150," upřesňuje mluvčí hasičů Pavla Jakoubková.

Statistika je ale neúprosná. Zlomyslných volání a omylů je drtivá většina. "Pouhých deset procent hasiči odbavili jako skutečnou žádost o pomoc," dodává mluvčí krajských hasičů.

Naštěstí v největší míře u "planých" hovorů jde o jen o omyly a ne přímo o anonymy nebo zlomyslná volání. A jak k nim dochází? Lidé si často pletou linku s informacemi, operátory nebo jinými službami. "Někomu se vytočí telefon v kapse nebo v kabelce, jiný zabaví nemluvně tím, že mu půjčí telefon. V případě, že se volající nachází mimo signál, dovolá se pouze na tísňovou linku 112, stejně tak pokud telefon není vybaven SIM kartou," doplňuje Pavla Jakoubková.

Anonymů a zlomyslných volání přibývá o prázdninách, o Vánocích a také o školních přestávkách...

Nahlašování neskutečných událostí nebo jinak také zlomyslná volání a nejrůznější anonymy přesto tvoří část těch hovorů, které operátory bohužel bezvýznamně zaměstnávají. "Přes veškerá varování stále určitý podíl tvoří úmyslné zneužívání tísňové linky, a to jak v podobě prozvánění, tak nahlašování neskutečné události. Z křivky vyjadřující počet telefonátů během roku a dne vyplývá, že počet zlomyslných telefonátů je vyšší o prázdninách, Vánocích, během přestávek a po vyučování," uzavírá mluvčí hasičů Plzeňského kraje.

FOTO: QAP.CZ

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT