Na Borská pole tramvají nebo trolejbusem?

24.02.2010 17:33

Zajímalo by Vás, zda se v budoucnu dopravíte na Borská pole tramvají či trolejbusem? Tak zde čtěte více!

tramvaj plzen

Za pár let se už dočkáte toho, že se nebudete muset mačkat se studenty v přelidněné "třicítce", konečně bylo rozhodnuto o budoucnosti dopravy na Borská pole.

Oba způsoby dopravy výrazně snižují nároky na životní prostředí. Na kterou podobu přepravování osob se ale můžeme těšit? No přeci na tramvaj!

Tyto dvě varianty transportu posuzovaly na podnět plzeňského primátora Ing. Pavla Rödla Technické úřady města Plzně. O konečném výběru kromě zásadních hledisek - investičních a provozních nákladů - rozhodují zároveň i územní a dopravní vazby.

I když jsou investiční náklady trolejbusové trati nižší o přibližně 56 milionů korun, přinesla by tato varianta vyšší provozní náklady, které by za období dvaceti let narostly oproti tramvaji přibližně o 409 milionů korun!

Plzeňský primátor, který byl iniciátorem porovnání nejvhodnější varianty dopravy na Borská pole, považuje výsledky za velmi důležité: „Jsem rád, že máme v ruce jasné propočty, čísla a argumenty a nikoliv jen odhady a osobní názory. Ukázalo se, že provozně levnější a termínově reálnější bude výstavba tramvajové trati. Pro cestující to znamená, že nebudou muset přestupovat a tudíž se výrazně zlepší komfort cestování do této části města.“

Srovnání obou těchto variant, tramvajové i trolejbusové trati, nakonec vyznělo lépe pro tramvaj. Ta vhodně napojí lokalitu Borských polí a Bor. „Na rozdíl od trolejbusu nezasáhne do Borského parku, naváže na stávající tramvajovou linku č. 4. Délka sítě MHD se u této varianty prodlouží pouze o 1,3 km, u trolejbusu by se jednalo o dalších 5,5 km,“ uvádí některé z dalších argumentů pro tramvaj technický náměstek Ing. Petr Rund. „V případě tramvaje odpadne cestujícím přestup u Borského parku, navíc bude tramvaj, na rozdíl od trolejbusu, v podstatě nezávislá na ostatní dopravě,“ dodává.

Stavební náklady tramvajové trati činí celkem 513 milionů Kč, stavební a projektové náklady trolejbusu 457 milionů Kč. Předpokládané provozní náklady jsou u tramvaje za 20 let včetně odpisů 621 milionů korun, u trolejbusu činí provozní náklady za stejné období včetně odpisů 1030 milionů korun.

Jednoznačně tak tramvaj vyhrává, jelikož bude levnější.

S dokončením tramvajové trati na Borská pole k areálu Západočeské univerzity město počítá na přelomu let 2012 a 2013. Více než 180 milionů z investice by město mohlo získat z evropských investičních fondů. Město ještě musí dokončit výkupy pozemků a ve druhé polovině roku vypsat soutěž na zhotovitele stavby.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Čištění klima