06.06.2025 15:05
06.06.2025 13:30 06.06.2025 14:30
Dopravní nehodu u Losiné nahlásil systém eCall. Zasahují všechny složky IZS - FOTKY
06.06.2025 14:29
Záchranáři zpět na Hracholuskách. Bezpečnost u vody hlídají už 16. sezónu
Na testovací linku do Malesic vyjel modrý ekologický trolejbus - FOTKY
Dopravní podniky od úterý 14. dubna zkoušejí na lince 19 bateriový trolejbus půjčený z Ostravy. Chtějí otestovat vůz vyrobený jinde než ve Škodovce.
Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) si po úspěšném zkušebním zimním provozu trolejbusové linky do Radčic, Křimic a Malesic půjčily pro testování bateriový trolejbus od ostravské EKOVY ELECTRIC. Bateriové trolejbusy jsou pro PMDP i město Plzeň cestou k rozvíjení ekologických elektrických trakcí bez nutnosti budování nové infrastruktury.
"Chceme rozvíjet ekologickou městskou veřejnou dopravu efektivně i ekonomicky. Hlavním přínosem samozřejmě bude navýšení podílu bezemisní dopravy, zlepšení životního prostředí na území města Plzně a zejména pak v obytných čtvrtích. Trolejbusy také představují nejtišší druh dopravy, který provozujeme,“ říká Roman Zarzycký, 1. náměstek primátora a předseda představenstva PMDP.
Zapůjčený trolejbus nově jezdí na lince 19 spojující východní a západní část Plzně. Na trati od Ústředního hřbitova přes centrum až do Křimic a Malesic testují PMDP od loňského podzimu nasazení bateriových trolejbusů, díky kterým by se elektrická trakce mohla rozšiřovat i bez nutnosti budování nové infrastruktury.
"Plzeň byla vždy přirozenou baštou trolejbusů se značkou Škoda. Možnost zapůjčení moderního trolejbusu vyrobeného kompletně jinde a s jinou než plzeňskou 'DNA', je pro nás unikátní,“ říká Jiří Ptáček, generální ředitel PMDP, a dodává: "Zajímavé pro nás určitě bude i to, že zjistíme zkušenosti řidičů z ovládání vozu i dojmy cestujících z jízdy. Hodláme maximálně využít možnost kombinace obou režimů, tedy jízdy na trolej
a na baterii.“
Zapůjčený trolejbus plánují PMDP využívat minimálně měsíc, aby porovnaly jízdní vlastnosti s vozy ze svého vozového parku.
Na první pohled se zapůjčený trolejbus liší nejen ostravskou modrou barvou, ale především karoserií. Ta nepochází z dnes běžných sériových produkcí autobusových výrobců Solaris, Sor nebo Iveco, ale vznikla v českém závodě EKOVA. Odlišný je i elektricky – výrobcem elektrické výzbroje je pražská firma Cegelec.
Zkušební provoz na lince 19 je pro PMDP mimořádný po technické i provozní stránce. Testování během zimy proběhlo úspěšně. Další výzvou bude letní období, kdy jsou kvůli klimatizaci vyšší nároky na baterie vozů.
"Prioritou PMDP i města Plzně je elektrifikace městské veřejné dopravy na Severní Předměstí. Nabízí se využít bateriové trolejbusy i na linkách 27 a 33. Bez investice do trolejbusové trati se to neobejde, ale nemusíme řešit komplikované vedení trolejí historickým centrem a přes mosty. České vládní i evropské strategie takové projekty chtějí podporovat i v příštích letech, musíme být připraveni. Máme vytipované i další autobusové linky, které už dnes jezdí z části pod trolejemi,“ doplňuje Jiří Ptáček.
FOTO: PMDP